CITAT (Peztis @ 31-08-2012, 16:11)

Och jag vet inte om jag skulle börja med att slå av... Då kommer ju fröerna att lossna och de hamnar direkt ned i jorden och så får man rensa ännu mer...
Håller dock med om att det kommer bli infernaliskt jobbigt om du ska ta allt på en gång. Dela upp lotten i mindre rutor och ta en bit i taget. Det som du inte hinner och orkar i höst, där slår du av, ta bort allt nedklippt med fröställningar och täcker med markduk/plast/presenning.
Skaffa dig en bra grep! Den kommer att bli din närmaste vän vid lotten under alla år. Jag hade en gammal grep och när jag fick en ny insåg jag vilken skillnad det är mellan verktygen!
Skaffa dig även ett ställe där du kan lägga allt, dvs en kompost. Kanske det finns en gemensam kompost på området och där kan du ju lägga mycket av det du röjer bort nu. Men sedan är det ju bra att kunna lägga det på en hög nära dig för annars har du små skräphögar överallt.
Ska du forsla bort det behöver du en skottkärra, har du det på din egen lott så skaffa dig en lövkorg att slänga ned i direkt och sedan bära till komposten.
Ta det dessutom lugnt! Jag vet en som fick axlarna utslitna när hon tog över sin lott - hon slet som ett djur i början. Så stressa inte, ta det lugnt och du hinner det du hinner.
Just ja, vill du så kan du ju även fundera på det här med pallkragar. Kortfattat så lägger du en markduk över ogräset och fyller sedan på med jord. Då kommer du ju igång snabbare.
Kanske en kombination? Gräva upp den del och täcka det andra under två-tre år och under tiden ha pallkragar ovanpå?
Och ett VARMT VÄLKOMMEN till Odla!
Men om man slår av gräset nu o lägger markduk på direkt (!) så gror inga fröer! Annars tycker jag att din idé med pallkragarna är bra, då får man lite skjuts med idéer och annat....