CITAT (Poken @ 01-09-2012, 01:10)

Hej.
Har suttit och läst igenom lite gamla trådar om vitlöksodling och har lite frågor.
Jag har alltid trott att vitlök vill ha sandjord eller kanske tillochmed ren sand, stämmer inte detta?
Jag brukar sätta mina klyftor i juli/augusti, för jag har lärt mig, kanske felaktigt, att man sätter en klyfta. Denna växer och blir till en sololök innan vintern, sen vissnar den ner under vintern och när den börjar växa igen på våren blir det klyftor.
Har jag lärt mig fel? Kan vara bra att veta då jag skall byta ut all jord i pallkragarna i veckan.
Tänkte köpa lite "utsäde" iår, har hittils bara använt vanlig vitlök inköpt i mataffären.
Bara jorden är väldränerad så att det inte står vatten under vinterhalvåret fungerar all sorts jord. Jag har odlat i styvaste lera vilket jämförelsevis har gett bäst resultat.
Vissa sorter, främst tillhörande typ 1 även kallade softneck, tittar upp innan vintern för att vissna ner och förhoppningsvis återkomma till våren. Sätts de för tidigt finns risk för utvintring. Var odlar du?
Köper man utsäde vet man, förhoppningsvis, vilken sort det är och om den är anpassad till det klimat man ska odla i. Vitlök i grönsaksdisken vet man inte hur det är hanterat, felaktig hantering kan leda till påtaglig försämrad grobarhet. Har man rejäl otur får man sjukdom på köpet. Det går att få bra skörd från grönsaksdiskvitlök men det är en påtaglig chansning.