Jag håller helt med Kerstin här. Alla är olika och vill så olika saker med sin trädgård. Dessutom, för att ytterligare komplicera saken, kan man ju som "nybörjare" ha väldigt olika grad av förkunskaper, vissa vet ingenting alls andra kan ha ganska mycket vetande med sig. Jag själv är ju nybörjare, jag fick min allra första egna trädgård för ett år sen bara, men jag har trots det en del erfarenhet från mitt barndomshemoch andra ställen där jag har odlat.
Och frågorna man ställer sig varierar så klart med vad man har med sig.
Att försöka att lägga ribban på en nivå som man orkar med sen är ett jättebra råd. Själv började jag med en helhetsplanering, gick t.o.m en sån trädgårdsplaneringskurs. Jag skissar hela tiden, försöker skapa samband och helhet, spenderar timtal på internet och lär mig om olika växter etc. Det är ju en metod som funkat för mig, men alla vill/kan inte lägga ner så mycket tid. Men jag tror ändå att det kan vara bra att tänka över vad man vill ha sin trädgård till, vilka behov man har i familjen och utifrån det åtminstone göra en grov skiss av hur man tänker sig det. Men sen är det också viktigt att trädgården får "hända", liksom växa fram, för precis som inomhus är det ofta så att det tar ett tag att bo in sig och se hur man vill ha det.
--------------------
"Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire
Zon 3
|