Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta jordgubbar sen höst/tidig vår..., - och ändå få bär på sommaren - ouppnåelig dröm?
          EKLO
          Inlägg 01-09-2012, 19:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Mitt jordgubbsland är för gammalt och jag måste ta revor och göra nya plantor nu.

Samtidigt har jag förstått att man bör byta plats för jordgubbsland, och det vill jag göra, eftersom det nuvarande ligger en smula bladskuggigt.

Men: Jag har inget nytt land att stoppa nya plantor i än, det ska jag spetta/gräva fram under hösten.

Frågan är om jag kan ta revor och driva upp dem i ett tillfälligt litet land nu, för att sedan flytta dem senhöst/tidig vår (till det nya landet) och ändå få bär kommande sommar?

Annars vete tusan hur jag ska lösa det hela...

tips/råd/erfarenheter mottages tacksammast!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstinh
          Inlägg 03-09-2012, 13:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Jag håller också på att flytta mitt jordgubbsland och visst är det svårt att fixa allt samtidigt med ny plats och så. Jag började förra året och visste inte riktigt när jag skulle lyckas flytta plantorna. Så för säkerhets skull satte jag några plantor i krukor förra hösten. De stod ute hela vintern och har alla överlevt. Några hade tom jordgubbar, men ingen jätteskörd såklart. Men för att säkerställa att man har några plantor, funkade det bra. Nu har jag flyttat till det nya landet och jag räknar inte med att få samma skörd som i år, men det viktigaste är ju att det funkar i längden. Om du inte behöver den gamla platsen kan du ju ha kvar plantorna där första året och ha två jordgubbsland, så gör det inget att de nya plantorna inte ger så många jordgubbar första året.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon