Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad vill nybörjare i trädgården veta?
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 30-08-2012, 17:50
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Du som är nybörjare i trädgården, vilka frågor ställer du dig och vilka är dina behov i början?

Alla ni som redan har erfarenhet, vad tror ni man vill veta när man först blir med trädgård?
          undrar Katarina på redaktionen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mony
          Inlägg 03-09-2012, 20:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem nr: 24 388

Vi köpte nytt hus (bodde i lägenhet innan) så för mig så har jag och trädgården utvecklats tillsammans. Mina första frågor var vilken häck och vilket gräs som vi skulle ha. Ganska naturligt med tanke på nyanläggningen. Men redan första sommaren började man ju tänka på rabatter och perenner. Eftersom jag inte visste någonting så skulle jag gärna vilja ha en färdig komponerad rabatt, där blommor harmonierar med varandra och blommningstiderna avlöser om vart annat. Men jag hittade ingen någonstans. En beskrivning av antal växter av olika sorter, om de doftade eller inte, färgval och placering. En dummy guide helt enkelt, som man inte kan misslyckas med smile.gif

Övrigt tyckte jag om information som jordmåner - ex att rododendron ville ha sur jord och vad är sur jord för något, att man kan plantera lavendel med rosor för lössen gillar inte lavendeldoften, eller hur man får häcken att växa FORT och bli tät. Även information om gödsel och gödseltider tyckte jag var bra nybörjarinfo.

Efter rabatterna kom funderingar på vad jag kan odla för grönsaker, kryddor och bär. Här gjorde jag misstaget att plantera amerikanska blåbär och rädisor i skånsk lerjord. Ingen hit om jag säger så. Hade jag vetat innan så hade jag besparat mig både besvär och pengar. Men det är ju också lite av charmen med att vara nybörjare. Speciellt när man blir mer erfaren och ser tillbaka.

--------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon