Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad vill nybörjare i trädgården veta?
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 30-08-2012, 17:50
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Du som är nybörjare i trädgården, vilka frågor ställer du dig och vilka är dina behov i början?

Alla ni som redan har erfarenhet, vad tror ni man vill veta när man först blir med trädgård?
          undrar Katarina på redaktionen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelénE
          Inlägg 03-09-2012, 22:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Som sagt, "hur långt är ett snöre".
          Och vad är nybörjare?

Jag har haft min trädgård i 6 år. Innan dess hade jag balkong med ganska avancerad växtlighet med åren, och sista 6 åren i lägenhet med trädgård i bostadsrättföreningen att pyssla om.

Jag hade därför lite förkunskaper, men när man väl står där med en egen trädgård...
          Det beror ju på hur dne ser ut. Min var igenvuxen. Jag behövde vet vad som var ogräs, och då talar vi inte om de vanligaste sorterna som bännässlor, åkerbinda och kirsål, bara ogräs är en hel veteskap.

Sen så vad är bäst, rensa och ransa och ta vara på det som finns som man vill ha kvar, eller täcka några år och sätta nytt, eller Round-up? . OCh hur beskära träd, och buskar och vad trivs där det är torrt, eller fuktigt, eller surt eller lerigt, eller morän eller...

Och vad är detta för växt???

Odla är en outgrundlig källa till kunskap. Här finns otrolig kunskap och väldigt mycket tålamod med "dumma" frågor.

Vad man som nybörjare behöver veta är ju så olika, alla har olika förutsättningar. Trägårdarna ser olika ut, somlig aär nya ndra väldigt gamla. De som har trädgården vet ibland inte ens att se skillnad mellan ros och tulpan, ellr vet egentligen ganska mycket...men kanske inte just rätt för dreas egen trädågård.

Jag tror vad man behöver är:
          - Några bra trädgårdsböcker
          - En eller två bra trädgårdshandlare i sin närhet
          - Ett bra ställe att köpa bra jord
          - Ett stort mått av tålmodighet
          - Att man inte är för försiktig
          - och sen ODLA-forumet

Då löser det sig

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon