CITAT (Cilla @ 04-09-2012, 00:14)

Mitt favoritplommon är körsbärsplommonet. Det kan man göra vad som helst med, och jag tycker om träden som är så härdiga och ihärdiga.
Men om jag hade plommon i första hand som bordsfrukt så får jag hålla med dig om Reine Claude. Det är plommonens grundplommon. Inte det läckraste för ögat, men för aromen, konsistensen och smaken.
Jag är egentligen inte alls rätt person att fråga, jag är inte pomolog i första hand. För mig påverkas smaken av en frukt otroligt mycket av trädet och vad det uppvisat. Jag klättrar i, planterar och vårdar träd och smaken av frukterna kan jag nästan inte skilja från den respekt jag känt för trädet.
En riktig pomolog skulle nog aldrig skatta körsbärsplommonet Prunus cerasifera som jag gör. Men efter att ha sett dem växa och ge mängder av frukt på berg, kunna växa och ge frukt efter att sorken vält dem - vad annat kan man göra än att uppskatta dessa frukter...
Körsbärsplommon, jag har har hört att många "finsorter" är ympade på just sådana stammar. Då får jag väl hoppas på ett rotskott :-)
Jag är nog inte heller pomolog i första hand. Min trädgård ser ut så här:
Blåbär: bluecrop, northblue, earliblue, Emil, berkley, patriot, northland
Björnbär: thornless evergreen, tripple crown, satin och jumbo
Vinbär: vit jätte, polar och jonkher samt Gröna vinbär
Hallon: diana, allgold, veten, Preussen, mormorshallon, åkerbärshallon
Björnbärshallon
Kiwi: Anna, Oscar, Paula, weikki (hane), kens red
Krusbär: hinnonmäki röd, invicta och hinnonmäki gul
Jordgubbar och smultron: minns ej. En massa sorter
Vindruva: himrod, zilga
Äpple: Fyra gamla sorter, två nya; golden delicious och jonagold (har jag för mig, jag velade mellan två olika)
Päron: Williamspäron
Jostakrusbär
Allåkerbär (en enda planta... Ja, det behövs två för att ge bär men plantskolan ryckte på axlarna när jag frågade vilken sort det var)
Grönsaker: kapkrusbär, tomat, djungelgurka, sockerärtor,