CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01)

Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls...
Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.
gnon49: Klossar eller belägg,kärt barn har många namn men belägg är nog rätt namn på produkten...
Trumbromsar kommer mer och mer på mindre bilar då skivor bak är överkurs på småbilar,rostar snabbare än dom slits...
Fördelningen av bromskraften ligger runt 70% på frambromsen och 30% på bakbromsen,vilket gör att man inte speciellt ofta nöter på bakbromsen.
Precis som du skriver,skall man ibland trampa hårt på bromsen för att slita bort eventuell beläggning/rost...
Christa: Tycker bestämt att man skall byta på båda sidor samtidigt,säkerheten skall man inte tumma på men vill man vara lite sparsam,då kan man titta på den friska skivan och ser den bra ut kan man låta den vara kvar...
Den "friska" skiva kan vara lite skev och sånt kan man inte se med blotta ögat,vilket betyder att man måste ändå byta...
Nåväl,det blir säker bra till slut !
Du skriver att hjulspindeln (spindelled ?) har blivit skadad,den brukar man inte röra vid byte av bromsok/skivor och klossar eller är jag helt ute och reser ?
Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd.