Christa
I februari 2011 lämnade min sambo in bilen eftersom bromsarna fram tog ojämt. Dom smörjde då oken och bytte klossar och bromsskivor. Kostnad 2900 kr

I augusti 2011 låg bromsen på och fastnade ibland så det rök om det. Rengöring och inställning av fotbroms står det på kvittot och dessutom bytte dom hjulspindel på grund av att gängorna var skadade.

Kostnad 2700 kr

När bilen för en annan sak i november 2011 noterade reparatören på kvittot att det såg ut som om det blivit varmgång på bromsskivan men han sa ingenting så det såg vi först nu.

I mars 2012 låg bromsen på höger fram fortfarande på och då bytte dom bromsok. Kolven satt fast.

Kostnad: 2500 kr

Min sambo tyckte inte att bromsarna kändes bra när han hämtat bilen och ringde verkstaden. Fick då till svar att det är ju bromsskivan som blivit kass av varmgången förstår du väl.

Nu är bromsen sämre än någonsin vilket också bekräftats av verkstaden när jag lät dom provköra bilen igår.

Vad anser ni som kan det här? Har dom bytt rätt saker i rätt ordning och vad kan jag kräva av dom?

Nu vill dom byta bromsskivor igen för 2700 kr och vem vet om det blir bra den här gången. Det skakar och hoppar i hela bilen när man bromsar nu.
Huggorm
Det är åtminstone inte helt galet. Man brukar alltid försöka smörja upp oken först, innan man tvingas byta. Å andra sidan är de flesta bromsok inte så ruskigt dyra nu för tiden att det lönar sig att krångla. Sedan är det tyvärr normalt att skivorna blir skeva av varmgång, förr brukade man svarva dem när de först blivit varma eftersom de ju då tagit den form de önskat, spänningarna i materialet har släppt, men det är väll ingen som orkar göra sånt idag när även bromsskivor är relativt billiga. Det bästa vore om folk gjorde bromsrenovering innan de fick anmärkning på besiktningen, men det är det ju ingen som gör rolleyes.gif
RB9310
Kärvande ok är ett gissel. Brukar oftast gå att lösa tillfälligt men min erfarenhet är att det blir billigast i längden att byta direkt. Det finns förmodligen en anledning till att dom kärvar och att smörja är en tillfällig lösning.
varghem
gängse är ju att byta bromsskiva om man byter ok.... men är det bara bromsskivan så är det kanske billigast att fixa själv... oftast väldigt enkelt också
Huggorm
CITAT (varghem @ 29-08-2012, 22:42) *
gängse är ju att byta bromsskiva om man byter ok.... men är det bara bromsskivan så är det kanske billigast att fixa själv... oftast väldigt enkelt också

Varför? Jag byter absolut inte bromsskiva bara för att oken är dåliga.
gnon49
bromsar är ett o0tyg men byte av en bromsskiva är inte dyrt och gör underverk. Jag vet av att själv fått bytt på min bil i våras. Bilen skakade när jag bromsade så det var en lisa att få bytt skivan. Att tvärnita då o då är bra för bromsarna. Bara man är ensam på vägen. Varför inte höra med andra verkstäder om vad som behöver göras och kostnaden. Kan skilja mycket.
andersen
CITAT (Huggorm @ 29-08-2012, 22:54) *

Inte jag heller,och det finns det ingen orsak att göra.
Christa
CITAT (Huggorm @ 29-08-2012, 22:54) *

Men det var ju det dom gjorde. Dom bytte bromsskivor och smörjde upp oken. Sedan fortsatte oket att kärva och sedan fick vi byta hjulspindeln troligen på grund av att verkstaden pajat gängerna.

Sedan bytte dom till slut oket men då hade troligen skivan redan skadats igen för att bromsen kärvade och nu vill dom byta bromsskivorna igen.
Flemming
Bromsok som kärvar har en defekt och det enda rätta är att byta,smörja kolvarna som sitter innanför gummitätningen är en högst temporär lösning.
Skivor byter man när dom är skeva p.g.a värme eller vid ren förslitning.

Ingick byte av bromsklossar ?
Nerslitna klossar kan fräsa ner den hårdaste skivan.

Har dom luftat bromssystemet ?

Att kunden själv skall förstå att även skivorna måste bytas är i mina öron lika med ett verkstadsbyte !

Reflekterar över att samtliga summor hamnar mellan 2500 och 3000,är det mellan tummen och pekfingret dom sätter priserna ?

Tycker ni skall byta verkstad innan ni blir panka av allt bytande...

Byta skivor kan man göra själv eller be någon kompis om hjälp,av med hjulet,lossa och lyft oket,skruva av skivan och därefter monterar man på grejorna igen.
Nya klossar kan man gott kosta på sig när man ändå är så nära dom gamla...
gnon49
Undrar om inte enkolvsoken är känsligare. Har haft en del problem med glidpinnarna? som fastnat och orsakat div. problem. Numera byter jag bara beläggen om det behövs. Känner inte för att pula med bilen som i ungdomsåren. Blivit bekväm helt enkelt.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 30-08-2012, 22:35) *
Undrar om inte enkolvsoken är känsligare. Har haft en del problem med glidpinnarna? som fastnat och orsakat div. problem. Numera byter jag bara beläggen om det behövs. Känner inte för att pula med bilen som i ungdomsåren. Blivit bekväm helt enkelt.

Glidpinnar vill också gärna fastna. Jag gjorde nyligen i ordning bromsarna på en skoda pickup, på de sitter oket riktat rakt framåt så det blir en pinne uppåt och en neråt. På båda sidor var den övre glidpinnen fin, medan den nedre var helt ihoprostad. Jag misstänker att det beror på att den sitter mer utsatt för vattensprut med vägsalt och annat äckligt
Flemming
CITAT (gnon49 @ 30-08-2012, 22:35) *

Du har rätt i att man tröttnar på bilskruvandet med åren men tänk vilka pengar man kan spara,en av grannarna jobbar på ****-märkesverstad och där är timdebiteringen 1300:-
Stora pengar som kan användas till annat men har man inte kunskapen då kan det bli dyrt att spara...

Om enkolvsoken är känsligare,det vet jag inte,men däremot har jag sett folk försöka smörja kolvarna med 5-56 slap.gif
5-56 och snarlika smörjmedel löser kanske dom trillskande kolvarna men det löser även gummipackningen,vilka blir till en slapp och smetig gummibit som definitiv har tappat formen för alltid...

Beläggen kan man naturligvis byta om man vill eller det behövs men som alltid,är man ändå igång och klossarna redan har kommit en bit på vägen,då är det lika bra att göra det...
Huggorm
Beläggen kostar ju 600-700kr så de byter man inte heller i onödan. Men jag tänker byta när jag ändå skall sätta på vinterdäcken, jag har bara 3-4mm kvar nu. Inget kul om det börjar skrapa mitt i slaskigaste vintern så man måste panikbyta. För övrigt har jag nyss bytt växellåda och ett hjullager, undrar vad det skulle ha kostat på verkstad? Det var nog värt besväret även om inte jag heller tycker det är kul att skruva bil
gnon49
Hehe, har en Volvo så det kanske heter bromsklossar o inte belägg. Idag finns väl knappast trumbromsar. Nu har jag i alla fall nya bromssköldar runt om. Skall väl skydda något. Dom gamla sköldarna var det inte mycket kvar av.
Christa
CITAT (Flemming @ 30-08-2012, 21:55) *
Bromsok som kärvar har en defekt och det enda rätta är att byta,smörja kolvarna som sitter innanför gummitätningen är en högst temporär lösning.
Skivor byter man när dom är skeva p.g.a värme eller vid ren förslitning.

Ingick byte av bromsklossar ?
Nerslitna klossar kan fräsa ner den hårdaste skivan.

Har dom luftat bromssystemet ?

Att kunden själv skall förstå att även skivorna måste bytas är i mina öron lika med ett verkstadsbyte !

Reflekterar över att samtliga summor hamnar mellan 2500 och 3000,är det mellan tummen och pekfingret dom sätter priserna ?

Tycker ni skall byta verkstad innan ni blir panka av allt bytande...

Byta skivor kan man göra själv eller be någon kompis om hjälp,av med hjulet,lossa och lyft oket,skruva av skivan och därefter monterar man på grejorna igen.
Nya klossar kan man gott kosta på sig när man ändå är så nära dom gamla...

Det som jag ifrågasätter är att dom började med att byta skivor och när dom sedan äntligen bytte ok så är skivan förstörd igen efter ett års körning och man byter tydligen alltid i par även om det bara är den högra som är skadad.

Pratade med en bekant igår som mekat med bilar i 50 år och han trodde bergis att det är verkstadens egen mekaniker som orsakat skadan på hjulspindeln.

Flemming
Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls...
Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.

gnon49: Klossar eller belägg,kärt barn har många namn men belägg är nog rätt namn på produkten...
Trumbromsar kommer mer och mer på mindre bilar då skivor bak är överkurs på småbilar,rostar snabbare än dom slits...
Fördelningen av bromskraften ligger runt 70% på frambromsen och 30% på bakbromsen,vilket gör att man inte speciellt ofta nöter på bakbromsen.
Precis som du skriver,skall man ibland trampa hårt på bromsen för att slita bort eventuell beläggning/rost...

Christa: Tycker bestämt att man skall byta på båda sidor samtidigt,säkerheten skall man inte tumma på men vill man vara lite sparsam,då kan man titta på den friska skivan och ser den bra ut kan man låta den vara kvar...
Den "friska" skiva kan vara lite skev och sånt kan man inte se med blotta ögat,vilket betyder att man måste ändå byta...

Nåväl,det blir säker bra till slut !

Du skriver att hjulspindeln (spindelled ?) har blivit skadad,den brukar man inte röra vid byte av bromsok/skivor och klossar eller är jag helt ute och reser ?
Christa
CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01) *
Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.

gnon49: Klossar eller belägg,kärt barn har många namn men belägg är nog rätt namn på produkten...
Trumbromsar kommer mer och mer på mindre bilar då skivor bak är överkurs på småbilar,rostar snabbare än dom slits...
Fördelningen av bromskraften ligger runt 70% på frambromsen och 30% på bakbromsen,vilket gör att man inte speciellt ofta nöter på bakbromsen.
Precis som du skriver,skall man ibland trampa hårt på bromsen för att slita bort eventuell beläggning/rost...

Christa: Tycker bestämt att man skall byta på båda sidor samtidigt,säkerheten skall man inte tumma på men vill man vara lite sparsam,då kan man titta på den friska skivan och ser den bra ut kan man låta den vara kvar...
Den "friska" skiva kan vara lite skev och sånt kan man inte se med blotta ögat,vilket betyder att man måste ändå byta...

Nåväl,det blir säker bra till slut !

Du skriver att hjulspindeln (spindelled ?) har blivit skadad,den brukar man inte röra vid byte av bromsok/skivor och klossar eller är jag helt ute och reser ?

Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd.
Christa
Jag besökte verkstaden i förra veckan och diskuterade vårt fall och nu har dom svarvat om skivorna utan att vi behöver betala något för det.

Dom är också mycket trevligare och mer tillmötesgående och verkar måna om att det skall bli bra.

Nu hoppas vi bara på att det verkligen blivit bra också och att vi slipper mer krångel med bromsarna.
Huggorm
CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01) *

De flesta brukar kolla beläggen när de byter mellan sommar- och vinterdäck. Eftersom det tar bortåt 10.000 mil att slita ner kvalitetsbelägg så är det ganska lagom att kolla två gånger om året.
CITAT (Christa @ 04-09-2012, 07:48) *
Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd.
Gängorna har säkert blivit skadade när de demonterade skivorna, men frågan är om de gjort fel eller om det var oundvikligt? Det är inte ovanligt att man saboterar gängor när man skruvar på gamla bilar. Ofta kan man laga det genom att borra upp hålet och sätta i en insatsgänga, men de vågade väll inte det till bromsarna. Sedan är jag lite tveksam till att hjulspindlarna skulle ha det bästa stålet i hela bilen, jag tror det är ungefär samma material som i många andra delar. Det finns mängder med grejer på en bil som skulle orsaka katastrof om de gick sönder under färd. Får man punktering när man ligger i 110 till exempel, så kan man ju ha otur och få sladd och krocka med mötande trafik.
Flemming
CITAT (Christa @ 04-09-2012, 16:50) *
Jag besökte verkstaden i förra veckan och diskuterade vårt fall och nu har dom svarvat om skivorna utan att vi behöver betala något för det.

Dom är också mycket trevligare och mer tillmötesgående och verkar måna om att det skall bli bra.

Nu hoppas vi bara på att det verkligen blivit bra också och att vi slipper mer krångel med bromsarna.

Se där,det verkar ordna sig till slut...

Huggorm har som du ser redan svarat på frågan om dom trasiga gängorna och då behöver jag inte skriva något om det...

Däremot vill jag jag gärna svara Huggorm om kontrollen av beläggen,nä Huggorm,folk kollar inte ens ringtrycket i däcken men sk*tsamma med det,nu har Christas bil fått lite upprättelse av verkstaden och alla är förhoppningsvis hyffsat nöjda !
silos
Undar om man kan själv lära sig att reparera sin bil?
Christa
Ja och när han hämtade bilen i morse så fick han dessutom 25 % rabatt på servicen och dom tog inget betalt för hyrbilen som han haft i två dygn. Det kostar i vanliga fall 200 kr per dygn.

Framförallt så var dom mer artiga och trevliga. Tidigare så har de haft en lite nonchalant attityd gentemot min sambo. Jag har aldrig träffat dom tidigare men min sambo orkade inte riktigt konfrontera dom eftersom hans mentala energi går åt till ett krävande jobb.

Jag var lugn och trevlig mot dom när jag var där men förklarade att 8000 kr för bromskrångel vid ett och samma hjul på ett år var i mesta laget redan och 2500 kr till tyckte vi var för mycket. Det var nog en fördel också att komma mitt på eftermiddagen när det var lugnt så han hade tid att provköra och sätta sig ner en stund med mig. När min sambo kommer efter jobbet så är det fullt med kunder där som skall hinna få ut sin bil innan dom stänger.

Att vi lämnade bilen på service samtidigt och bad att få kostnadsförslag innan dom gjorde något alls hade säkert betydelse. Servicar har dom ju bra förtjänst på.

Tycker ni andra förresten att man bör göra fullservice även på en bil som gått över 20000 mil? Jag har ju aldrig lämnat någon av mina bilar på service utan bara bytt motorolja.
*Stintan*
Har man råd så tycker jag absolut att man ska göra fullservice. Då vet man ju att bilen är odentligt genomgången och det finns ju en del grejer som bör bytas med ett visst intervall t.ex. kamrem. Det brukar bli dyrare om man väntar tills bilen havererar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi lämnar alltid bilen till service, i längden lönar det sig. Sambon är ingen som fixar med bilen själv ochg jag vill ha en bil som fungerar när vi behöver den. Behöver ingen stor eller lyxig bil men en som fungerar.

För många år sedan åkte jag alltid till en liten verkstan med 2 gubbar men den finns tyvärr inte längre. Den var billigare och så kunde man alltid ringa om det var något problem, även om det var kl 7 på morgonen och bilen inte startade när man skulle till jobbet. Dom kom....

Elisabeth
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2012, 17:48) *
Har man råd så tycker jag absolut att man ska göra fullservice. Då vet man ju att bilen är odentligt genomgången och det finns ju en del grejer som bör bytas med ett visst intervall t.ex. kamrem. Det brukar bli dyrare om man väntar tills bilen havererar.

Ja, att kamremmen byts i tid är livsviktigt, de flesta bilar blir det stort haveri på om den remmen går av. Totalrenovering av förstört topplock kan kosta 25.000kr eller ännu mer. Men lyckligtvis är det allt fler bilar som har kamkedja istället, den byts vanligtvis inte förrän den slutligen börjar rassla. Man brukar få mycket mer varning än när en rem blir dålig, den går bara av helt plötsligt.
Christa
Ja kamrem och motorolja får man naturligtvis inte slarva med men dom gör ju en massa annat också. Tycker ni att man skall göra fullservice ända tills det är dags att skrota bilen?
pejori
CITAT (Christa @ 07-09-2012, 19:24) *
Ja kamrem och motorolja får man naturligtvis inte slarva med men dom gör ju en massa annat också. Tycker ni att man skall göra fullservice ända tills det är dags att skrota bilen?

Beror väl lite på tycker jag. (märke på bil t.ex)
Men runt 20 år är väl inte orimligt, under förutsättningen att bilen servats på ett korrekt sätt under dessa år...

Köper jag en 15 år gammal bil, gör jag en fullservice direkt och underhåller därefter bara. (olja, filter, bromsvätska o dyl)
*Stintan*
Eftersom jag inbillar mig att det tar längre tid innan man behöver skrota bilen om man sköter om den ordentligt så tycker jag inte att man ska slarva med servicarna.
pejori
MM. Det som oftast tar en bil till skroten är ROST!!!
Så man ska nog underhålla den biten bättre också.

Ser en hel del "gamla trotjänare" som är fantastiskt fina och väl underhållna. Även rostmässigt.
BRA rostskydd och fullservice, en gång om året så håller bilen i evighet rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 19:36) *
MM. Det som oftast tar en bil till skroten är ROST!!!
Så man ska nog underhålla den biten bättre också.

Ser en hel del "gamla trotjänare" som är fantastiskt fina och väl underhållna. Även rostmässigt.
BRA rostskydd och fullservice, en gång om året så håller bilen i evighet rolleyes.gif

Rosten har varit det som tagit livet av nästan alla 80-talsbilar, men under nittiotalet har en efter en av biltillverkarna börjat med riktigt rostskydd så det är inte riktigt lika farligt längre. Elektronikfel tar livet av allt flera bilar nu, inte sällan motorelektronik som kanske ger dåliga avgasvärden eller liknande. Men visst skördar rosten många offer även bland nyare bilar, det kan börja i någon buckla eller repa där galvaniseringen skadats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon