CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:01)

Huggorm: 600-700 för lite säkerhet är inga pengar alls...
Hur ofta kollar vi om klossarna är bra eller dåliga,förmodligen bara om bilprovaren pekar på klossarna och säger "dom behöver bytas" men annars är det nog inte så många som kollar.
De flesta brukar kolla beläggen när de byter mellan sommar- och vinterdäck. Eftersom det tar bortåt 10.000 mil att slita ner kvalitetsbelägg så är det ganska lagom att kolla två gånger om året.
CITAT (Christa @ 04-09-2012, 07:48)

Inte spindelled utan det som sitter i mitten av hjulet (tror jag). I alla fall var det gängerna som blev förstörda när tog loss skivorna. Alltså jag vet inte exakt hur det ser ut men jag pratade med grannen som är stor bilentusiast och har gamla bilar som hobby och han menade bestämt att det måste vara verkstaden som förstört gängerna. Han sa att hjulspindeln har det bästa stålet i hela bilen eftersom det är dom som bär upp hela bilens tyngd.
Gängorna har säkert blivit skadade när de demonterade skivorna, men frågan är om de gjort fel eller om det var oundvikligt? Det är inte ovanligt att man saboterar gängor när man skruvar på gamla bilar. Ofta kan man laga det genom att borra upp hålet och sätta i en insatsgänga, men de vågade väll inte det till bromsarna. Sedan är jag lite tveksam till att hjulspindlarna skulle ha det bästa stålet i hela bilen, jag tror det är ungefär samma material som i många andra delar. Det finns mängder med grejer på en bil som skulle orsaka katastrof om de gick sönder under färd. Får man punktering när man ligger i 110 till exempel, så kan man ju ha otur och få sladd och krocka med mötande trafik.