CITAT (lundinos76 @ 04-09-2012, 05:45)

Lotten är 75kvm. Det lutar åt den enka vägen med Roundup vid fösta anblick. Det skall nog vara ganska riskfritt att spruta då bara en granne vid ena hörnan av min lott odlar. Resten av grannanas lotter ser lika dana eller värre ut än min. Alla lotter är uthyrda, men inte många som odlar på fältet.
Skulle bli förvånad om det inte finns regler mot sådant på eran förening, jag har aldrig hört talas om någon odligslottsförening som godkänner något sådant.
Så här skriver Ängsholmens odlingslottsförening.
Nyhetsbrev juni 2012
Med anledning av att bekämpningsmedlet ”Round up” har använts på en av föreningens lotter, har styrelsen den 14 juni haft ett extra möte för att diskutera saken.
Vi vill påpeka att odlaren säkert har handlat i god tro på den information som gavs vid inköpstillfället, men det får konsekvenser. Vår förening är miljödiplomerad och därför får bekämpningsmedel av typen ”Round up” inte användas. ”Round up” är giftigt för människor och djur och hör definitivt inte hemma bland det som är miljövänligt. Forskning visar att medlet, genom den ingående ingrediensen glyfosat, kan orsaka irritation på ögon och slemhinnor. Glyfosat kan också orsaka lungproblem och t o m dödliga mutationer hos djur.
Styrelsen ser ytterst allvarligt på det inträffade och har därför beslutat att:
- begära stöd och råd hos förbundet. Det här kan medföra att vi förlorar vår miljödiplomering, men det är alltid bäst att hålla sig till sanningen.
- den berörda lotten omedelbart skall saneras från döda växtdelar. Innehavaren har fått meddelande om det. Ytterligare saneringsåtgärder kan bli aktuella.
- det här medlemsbrevet skall skickas ut
- anslå råd och anvisningar för alternativa metoder för ogräs- och skadedjursbekämpning. För det ändamålet kommer en ny anslagstavla att sättas upp vid den norra grinden redan under kommande helg.
Slutligen beslutade styrelsen att till det här brevet bifoga de ordningsföreskrifter som ni alla tagit del av när ni skrev kontrakt. Förutom det miljömässiga vid bekämpning av ogräs, vill vi än en gång belysa vilka regler som gäller för byggnation.
Det är sorgligt att sådant här skall inträffa, men nu får vi försöka komma till rätta med situationen så att det inte upprepas.
För styrelsen,
Erik Thermaenius
Ordförande
Redigerat av andersen: 04-09-2012, 18:16