CITAT (fvd @ 05-09-2012, 05:45)

Jag läser om blåbären med intresse eftersom jag har många buskar och slås av följande, jag har aldrig vattnat dem trots torktid som oftast inträffar varje år. Min äldsta buske är drygt 20 år gammal och den har jag flyttat hit och dit genom åren övriga 20 (alla möjliga sorter mest jätte) planterade jag som ni beskrivit efter alla konstens regler. Jag har klippt buskarna hela tiden så att jag har fått upp dem på höjden trots detta fick jag en skörd på elva liter i år. Bären kan bli stora som hallon när det är ett bra år och alla är söta. Jag har gett dem lite hönsgödsel varje år och det är allt. Några av dem skall jag flytta p g a att de skuggas för mycket av ett äppelträd. Jag kommer fram till är att blåbär kräver nästan ingen skötsel när de väl har kommit i gång. Efter att ha läst alla inläggen kommer jag fram till att jorden är jätteviktig och sol är nödvändigt och att de blir glada över vattning men klarar sig utan också. Jag skall i alla fall vattna nästa år och se om det blir ännu bättre. Klipp inte ner din buske helt utan ta en bit på de grenar som vill växa på tvären och fortsätt med det tycker jag.
Elva liter per buske?
För du menar väl inte elva liter på 30 buskar?