Så där! Nu har mina träd fått växa och ta sig i sommar. Jag funderade på om jag skulle beskära nu, men har känt mig så velig. Om jag vill beskära toppen och korta in första raden sidogrenar enligt konstens alla regler bör jag väl egentligen göra det på vårvintern, inte nu? Eftersom det jag vill är ju att första raden sidogrenar skall få kraft och stammen skall skjuta nya bra skott där något sparas för att få fortsätta rakt upp.
När jag nu läste jag på igen vad Cilla hade sagt här så verkar det ju också peka på det. Men är det riskabelt för plommonträden som ju egnetligen skall beskäras nu, att beskära på vårvintern?
Det jag hade tänkt var att vänta med den lite kraftigare beskärningen till vårvintern och bara gallra lite bland skotten på de av träden som har skott som en kvast i toppen nu i september.
Sen undrat jag rent generellt skall man bara spaljéra ut en gren per tråd. Det jag menar är kan man leda ut två grenar på åt samma håll. Anledningen till att jag funderade på det är att på så gott som alla 4 träden så sitter första sidogrenarna ganska lågt i höjd (det var så de kom från plantskolan). Jag har då lett upp dom till min första nivå på 60 cm ovan mark. På några av träden finns skott i rätt höjd för första nivån. Tror ni att det blir tokigt att spara de skotten och leda ut även de på spaljen s att det blir dubbla grenar på första nivån?
Mitt Victoria plommon fick ca 30 plommon redan i år. Jag gallrade bort hälften så att de inte satt så tätt och de har nu mognat och är jätte goda. Kul! Men så hörde jag av någon att de hade planterat ett Victoria plommon (ej spaljé) som gett frukt första året efter plantering och sedan bara tvärdött....... jag tolkar ju mitt plommonträd som att det trivs. Hoppas, hoppas!
Jag har nu också hittat en spaljébok på antikvariat (tack för tipset) och hoppas på att de skickar den till mig. Jag behöver få läsa lite för att bli lite mindre velig.
Plommon___Opal.jpg ( 233.09k )
Antal nedladdningar: 71
Plommon___Victoria.jpg ( 248.79k )
Antal nedladdningar: 73
_pple___aroma.jpg ( 244.16k )
Antal nedladdningar: 68
P_ron___Carola.jpg ( 239.03k )
Antal nedladdningar: 73MVH
Maria