IdaMariaLi
Hej!

Jag har planterat en blivande spaljéhäck av fruktträd. Jag fick mina träd sent och de kominte i jorden förren första veckan i oktober tror jag det var. Sen var det i alla fall, men förmodligen OK enligt trädgårdsmästaren jag frågade. Träden är 1 äpple, 1 päron, och två plommon. Jag har försökt få tag på böcker om spaljé odling men inte lyckats. Så det jag har att tillgå i form av handledning är någon sida i "beskärningshanboken" och i "trädgårdsboken". Enligt dem skall jag bekära genom att korta in toppen rätt kraftigt och korta in de två första sidogrenarna nu första året efter plantering. För äpplet och päronträdet borde jag ju göra detta nu nu vårvinter (eller jag det kanske redan är lite sent med tanke på att det var härliga 15 grader idag). Jag har inte gjort detta och känner mig osäker, med tanke på att jag inte enns har hunnit se hur de klarat den sena planteringen. Dessutom är de nedersta grenarna, som enligt rekomentadatioen skall bindas upp till första "ståltråden" på 60 cm höjd, inte riktigt i höjd med 60 cmutan lite längre ned. Om jag kortar in dem till hälften redan nu så når de unte upp till tråden.

Är det någon som kan komma med goda råd?

Jag lkutar åt att avvakta lite. Dels se att träden ,år bra ochhar klarat vintern efter planteringen och de hur de börjar växa innan jag kastar mig på dem. Blir det knas då?

Är det någon som vet var man kan få tag på mer information kring spaljé häckar av fruktträd?

Mvh
Maria
oliv
Det finns ibland böcker på antikvariat (även på nätet, googla på namnet och du får träffar): jag fick tag på "Odla frukt på spaljé" av Lars-Erik Samuelsson & Ulf Schenkmanis, den är riktigt bra.
Huggorm
Steg ett är att avvakta. Kom de i jorden i oktober har de knappt ens hunnit börja utveckla rötter, och de behöver alla löv de kan sätta för att få energi att göra det. Jag skulle inte skära något nu i vår, men möjligen senare i sommar. Vi får se vad Cilla eller någon annan expert tror
Cilla
Jag skulle ha gjort som din magkänsla verkar säga: Avvaktat. Sett till att hålla vattnat och ogräsfritt hela denna bladsäsong. Vattna från när knopparna börjar spricka och hela säsongen så att plantorna har chans att etablera sig väl.

Sedan, nästa år, är det bra att beskära på vårvintern för att stimulera tillväxt. På sensommaren ansar man, och man kan ansa lite då och då. Jag skulle dock låta dem behålla en hel del på somrarna de första åren och satsat mest på vårvinterbeskärning.

Sitter de på svagväxande underlag, äpplena? Päronen också kanske?
Är det rak spaljé du planerar eller annan form? fristående, som häck?
har du grävt dike när du planterat? Om inte så har du hela sommaren på dig att göra det, dvs luckra jorden mellan plantorna. Man får mycket större chans till bra resultat medd dikesgrävning än separata växtbäddar/gropar.

Intressant med din blandning av fruktträd! Vilka sorter rör det sig om?

IdaMariaLi
Tack snälla ni för bra svar!
Som sagt det känns helt rätt att vänta och se hur det tar sig i år. Nu känner jag mig tryggare i det efter era kloka kommentarer.
Tanken är att det skall bli en fristående frukthäck. Jag har inga fruktträd alls i min "nyinköpta" trädgård och nästan inga lämpliga platser för vanliga frukträd. Dessutom ville jag ha en avgränsning mot grannen och då blev detta lösningen. Det är en chansning. Vi får se vad jag lär mig. :-)

Träden står vi 220 cm höga stolpar med ca 2m mellan. Mellan stolparna har jag spännt gunneboståltråd i 3 rader med start 60 cm ovan mark och 60cm till nästa tråd.

Träden är
Äpple Aroma på B9 (alltså svagväxande grundstam)
Päron Carola på Pyrus communis grundstam
Plommon Opal samt Victoria på P.ST Julien grundstam
Samtliga är köpta som spaljeträd och alla har första etagen etablerad i form av två spröda grenar rakt ut från stam ca 50-70 cm långa.

Jag bor i ett rätt tätpackat villaområde och har kollat upp lite vad grannarna har för fruktträd så att pollineringen förhoppningsvis skall funka.

Det där med diket låter ju klokt. Jag har inte gjort något år marekn runt ikring ännu så, då kan jag ju passa på och gräva där nu då, innan jag gör någor mer.

Har ni förresten några tips på något fint man kan sätta under träden, marktäckare av något slag? Varje träd står i en rundel om ca 70-80cm delvis (på ena sidan) inramade av ca 10-15 cm höga torvblock. Detta eftersom marken sluttar lite och jag plande ut på detta sätt runt träden. Nu vill jag alltså ha något som kan hänga lite över torven. Har funderat på vintergröna så det blir grönt året om i kombination med något med mer färg. Jag har mycket hungriga rådjur här också.... så det måste man tänka på om man inte vill bli alltför upprörd av deras besök. Träden har jag skyddat. Om det inte är lämpligt med marktäckare under kan man ju sätt något utanför torvblocken istället kanske slog det mig just nu.

Som sagt en chansning. Vore ju superkul om det fungerar. Om allt går åt pipan får jag väl sätta något annat klättervänligt som trivs i min tjusiga byggnation.

MVH
Maria
Cilla
Kommer säkert att funka bra, det är inga kittsliga träd du valt som spaljé!

Satsa på att hålla stället med ettåriga växter under träden så länge. Du behöver kunna luckra lite i jorden då och då och bör inte "tillsluta" det med fleråriga växter som du ska behöva vara rädd om. Låt slingerkrasse välla, ringblomma sticka upp och låt något parti fyllas av humlesurr som kommer till de vackra honungsfaceliorna! Blodklöver är också en bra och vacker gröngödslingsväxt som skuggar jorden hyfsat. Rolig att blanda med honungsfacelia.

Det blir stor storleksskillnad på dina spaljéträd, som jag förstås ska formas till rak spaljé, dvs med raka stammar och helt horisontella grenar ut från dem. Störst kommer päronen att bli, och de kommer att vilja sträcka sina grenar ut en bra bit åt sidorna, grundstammen ger kapacitet att vilja växa med lika stor gren- och bladmassa som ett stort päronträd. Kanske kan du saxa och överlappa? Eller flytta så att päronträden får mer plats åt sidorna?
IdaMariaLi
Tack Cilla!

Slingerkrasse är ju kanon! Och honungsfacelia med blodklöver såg ju jättefint ut och dessutom till nytta som gödsling sedan.

Oj då, storleken på träden har jag inte tänkt på. Men det kommer nog att lösa sig. Päronträdet står längst ut på ena kanten och kommer ha mycket plats åt ena hållet och åt andra blev det av en slump lite längre till nästa träd pga en stenbumling under marken där stolpen skulle ner. Sen får jag väl saxa lite. Att flytta ger jag mig inte på då jag fick gjuta de långa stolparna för att de skulle stå stadigt.

Oj, vad jag har lärt mig mycket på bara ett dygn. Kul!

MVH
Maria
Cilla
Det kommer att bli helbra Maria! Fota lite så kan vi komma med mer tips. Och bra att du gjort rejäla stolpar, för de behövs under ett bra tag.
IdaMariaLi
Så där! Nu har mina träd fått växa och ta sig i sommar. Jag funderade på om jag skulle beskära nu, men har känt mig så velig. Om jag vill beskära toppen och korta in första raden sidogrenar enligt konstens alla regler bör jag väl egentligen göra det på vårvintern, inte nu? Eftersom det jag vill är ju att första raden sidogrenar skall få kraft och stammen skall skjuta nya bra skott där något sparas för att få fortsätta rakt upp.
När jag nu läste jag på igen vad Cilla hade sagt här så verkar det ju också peka på det. Men är det riskabelt för plommonträden som ju egnetligen skall beskäras nu, att beskära på vårvintern?
Det jag hade tänkt var att vänta med den lite kraftigare beskärningen till vårvintern och bara gallra lite bland skotten på de av träden som har skott som en kvast i toppen nu i september.

Sen undrat jag rent generellt skall man bara spaljéra ut en gren per tråd. Det jag menar är kan man leda ut två grenar på åt samma håll. Anledningen till att jag funderade på det är att på så gott som alla 4 träden så sitter första sidogrenarna ganska lågt i höjd (det var så de kom från plantskolan). Jag har då lett upp dom till min första nivå på 60 cm ovan mark. På några av träden finns skott i rätt höjd för första nivån. Tror ni att det blir tokigt att spara de skotten och leda ut även de på spaljen s att det blir dubbla grenar på första nivån?

Mitt Victoria plommon fick ca 30 plommon redan i år. Jag gallrade bort hälften så att de inte satt så tätt och de har nu mognat och är jätte goda. Kul! Men så hörde jag av någon att de hade planterat ett Victoria plommon (ej spaljé) som gett frukt första året efter plantering och sedan bara tvärdött....... jag tolkar ju mitt plommonträd som att det trivs. Hoppas, hoppas!

Jag har nu också hittat en spaljébok på antikvariat (tack för tipset) och hoppas på att de skickar den till mig. Jag behöver få läsa lite för att bli lite mindre velig.

[attachment=72386:Plommon___Opal.jpg]
[attachment=72387:Plommon___Victoria.jpg]
[attachment=72388:_pple___aroma.jpg]
[attachment=72389:P_ron___Carola.jpg]

MVH
Maria
Cilla
Hej Maria!
Så kul att se bilder och höra om fortsättningen på detta!

Jag blir inte helt klar på hur de sitter i förhållande till varandra, om du vill att de ska växa samman, om det är viktigt mm. Och jag antar att det är så kallat rak spaljéform som du eftersträvar?

Egentligen är det inte så mycket hokus pokus med detta som man kanske känner i början. Man kan sträcka och forma träden mer eller mindre hur som helst. Jag håller en kurs på lördag där jag visar de mest fantastiska former osm människor har sina träd i - både tvådimensionella former som en spaljé är, och tredimensionella (som stolar, skulpturer mm).

Tänk dig att det du spar blir grovt så småningom och "huviudstrukturen", det kommer att synas som stolpar, bågar, eller vad du nu tänker dig och blir som stolparna i ett staket med tunnt nät, som ett gunnebostaket där man ser stolparna som grova och rutnätet som det finstilta... Från grovgrenarna på dina träd kommer det växa små korta grenar som bär frukten - som gallret i gunnebostaketet.

Med rak spaljé brukar man söka helt symmetrisk form, dvs de är som T i flera våningar. Men man kan bygga dem som man vill. Ett att tänka på om man väljer flera horisontella grenar än t ex 2 eller 3 är att de inte bör sitta alltför tätt. Då får inte de fruktgrenar plats som ska växa från dem och ge frukt.

Snabbt svar på dina övriga frågor:

>Jag funderade på om jag skulle beskära nu, men har känt mig så velig. Om jag vill beskära >toppen och korta in första raden sidogrenar enligt konstens alla regler bör jag väl egentligen göra >det på vårvintern, inte nu?

Du kan börja med att bygga stöden, stolparna och linorna som du ska sträcka grenarna från. Det tar sin lilla tid. I samband med att du sträcker grenarna och provar vilka som kan bli bra att behålla, kan du småputsa bort sådant som stör. Men du kan också ta bort dem i vår.

>Eftersom det jag vill är ju att första raden sidogrenar skall få kraft och stammen skall skjuta nya >bra skott där något sparas för att få fortsätta rakt upp.

Ja, då spelar det inte så stor roll när du beskär. Du stimulerar tillväxt med beskärning på vårvintern, så därför kan det vara bra. men det tidskrävande jobbet nu är att stolpa och sträcka och fundera på formerna, och om du i samband med detta jobb får lust att knipsa bort en och annan för att se hur sträckningen fungerar, gör det.

>När jag nu läste jag på igen vad Cilla hade sagt här så verkar det ju också peka på det. Men är >det riskabelt för plommonträden som ju egnetligen skall beskäras nu, att beskära på vårvintern?

Nej, unga grenar dvs smala på plommon kan du beskära nu. Det är när man skär i det grövre som man försöker undvika vårbeskärning.

>Det jag hade tänkt var att vänta med den lite kraftigare beskärningen till vårvintern och bara >gallra lite bland skotten på de av träden som har skott som en kvast i toppen nu i september.

Blir bra!

>Sen undrat jag rent generellt skall man bara spaljéra ut en gren per tråd. Det jag menar är kan >man leda ut två grenar på åt samma håll. Anledningen till att jag funderade på det är att på så >gott som alla 4 träden så sitter första sidogrenarna ganska lågt i höjd (det var så de kom från >plantskolan). Jag har då lett upp dom till min första nivå på 60 cm ovan mark. På några av träden >finns skott i rätt höjd för första nivån. Tror ni att det blir tokigt att spara de skotten och leda ut >även de på spaljen s att det blir dubbla grenar på första nivån?

Att man vill att första sidogrenarna i en rak spaljé ska börja på ca 60 cm brukar vara för att då får det plats med små grenar från dessa, som sedan blir fruktbärande, nästan ända ned till marken. Samtidigt kommer man en bit upp från snönivån. (Skydda mot hare förresten innan vintern slår till.)

>Mitt Victoria plommon fick ca 30 plommon redan i år.

Kul!!!

>Jag gallrade bort hälften så att de inte satt >så tätt

Proffsigt!

>och de har nu mognat och är jätte goda. Kul! Men så hörde jag av någon att de hade >planterat >ett Victoria plommon (ej spaljé) som gett frukt första året efter plantering och sedan bara >tvärdött....... jag tolkar ju mitt plommonträd som att det trivs. Hoppas, hoppas!

Det finns tusen orsaker till att unga träd tvärdör, det sker säkert inte med ditt....

>Jag har nu också hittat en spaljébok på antikvariat (tack för tipset) och hoppas på att de skickar >den till mig. Jag behöver få läsa lite för att bli lite mindre velig.

Forstätt gärna berätta och visa hur du gör i framtiden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon