Hej!
Jag har nyligen blivit tilldelad en odlingslott (3x5 meter) i Östersund. Jag har inte så stor erfarenhet av odling sedan tidigare men känner mig motiverad att lära mig mer och blev därför väldigt glad när jag fick den!
Dock visade det sig när jag gick och tittade på den att den är väldigt övervuxen, den är i stort sett ett stycke ängsmark, ungefär som den ängsmark som omger den :S Den kan alltså inte vara använd på flera år. Det jag har identifierat som troliga rester från en tidigare odlare är en hallonbuske, lite akleja, förvildad mynta och lite gräslök. Detta behåller jag gärna om möjligt! Men vad ska jag göra med det övriga? Skulle verkligen uppskatta lite råd!
Min tanke såhär långt är att jag skulle kunna gräva upp den i höst (eller till våren, vad är bättre?), gräva ned kantskydd runtom (funkar gräsmatteskydd i plast?) för att förhindra spridning från omgivande ängsväxter och eventuellt införskaffa några pallkragar för att odla kryddor och småväxter i. Kanske plantera ett par vinbärsbuskar också. Någon som har några tips att dela med sig av?

Hälsningar Towe