Det behövs inte alltid, om du skär bort en gren i år kanske det dröjer flera år innan du behöver göra det igen. Stenfrukter är ju ganska känsliga mot beskärning, så hellst ska man inte beskära alls efter de första två åren enligt min mening. Undantaget är då skadade och döda grenar som jag nämnt innan. =)
Vilken tid som är bäst för beskärning skulle nog vara under sommaren, Juli-September. Då hinner såren läka innan trädet går i vintervila. Beskär man under vintern/våren kan trädet förblöda när savstigningen börjar på våren, då trädet inte hunnit läka såren ordentligt.
Det finns så många olika knep om hur och när man ska beskära och man får avgöra behovet efter varje enskillt fall.
Bilden visar visserligen prydnadsträd, men den visar ganska bra vad jag menar med grenar som växer åt fel håll. dvs innåt, skadat och om det sitter för tätt.
Funderar på om jag svarade på ditt inlägg eller om jag svamlade iväg, Birger. Annars får jag väl försöka igen.
Jag håller på att utveckla kunskapen om beskärningen vi lärde oss i skolan, så än är jag väl ingen hel expert på ämnet. Men jag försöker så gott jag kan.