Jag har också massor av sniglar och har dödat och dödat. En dag stannade en kvinna utanför staketet, hon berättade att hon bott i mitt hus i 20 år och var glad att tomten blivit trädgård (när jag köpte huset var tomten bara "mark"). Sen frågade hon "hur går det med sniglarna?". Det visade sig att hon gjort som jag i åratal. Och jag har gjort så i åratal och tänkt att "snart minskar de nog!" Haha, inte!
Det medel man köper i Sverige, Snigelfritt, är ofarligt att använda. Det innehåller järnfosfat och fåglar och barn kan äta det om de nu skulle vilja.
Det som säljs utomlands och är "riktigt effektivt" innehåller gift och är inte tillåtet i Sverige. Jag har lite hemma och jag använder det ibland på väl valda platser när det är "kris" och det är verkligt effektivt!
Men sen finns något som jag har provat och faktiskt verkar funka och det är järntillskott för smågrisar. Jag köpte en säck på Granngården, 25 kilo för runt 300:- (kommer inte ihåg exakt). Det finns som rent järnmjöl och som pellets. Pelletsen innehåller melass för att grisarna ska äta det och sniglarna gillar ju sött. Köp alltså inte mjöl utan pellets, om du vill köpa. Det här innehåller järnsulfat istället för järnfosfat och är inte lika effektivt, men det är så väldigt mycket billigare så man kan strössla utan att gräma sig över priset. Den där matstationen med snigelfritt i kombination med strösslande av grispellets blir nog min lösning till min 2350m2 stora tomt. Järnsulfat är också ofarligt och kan spridas utan risk för miljön.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|