CITAT (mamamaggan @ 12-09-2012, 20:55)

Hur gjorde du med luktärtorna ?
Jag lägger dem alltid i vatten ett par dagar innan de ska sås. Då brukar de gro bättre . Så är det med en del andra fröer också , ibland står det på påsen .
Det är ett himla pillande när man sår egna växter men det tycker jag att man får igen när man får njuta av de färdiga växterna.
Också svårt att begränsa sig , jag brukade alltid så för mycket varje år men har ändrat mig . Nu tänker jag i stället så att jag ska bara så så mycket som jag har tid och ork att ta hand om annars blir det bara pannkaka av alltihop . Resten får jag så ett annat år .
Ang. luktärterna så tror jag att jag har provat allt genom åren.. blötläggning och sandpappring... de rackarna vill bara inte bo hos mig.
Jo, du har rätt... jag vart så överambitiös första året med trädgård "på riktigt", och ska jag vara helt uppriktig så hålls jag med fröerna bara för att spara pengar (eller så var tanken, nu blev det ju dyrare ist) eftersom perennplantor inte är helt billigt.
I framtiden, när rabatterna inte skriker så tomma längre, tror jag att det bara kommer att handla om grönsaker för min del.