Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rödbladig kompis till brudaspirea, Osäker på sortval till zon 4-5
          Victoria
          Inlägg 11-09-2012, 15:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Hej,

Jag vill ha en rödbladig buske bredvid en brudspirea. Jag bor i zon 5 på småländska höglandet men har växter som klarar zon 4 i trädgården. Jag har även lagerhägg (zon 3?) i trädgården men den blir brun varje vinter. Busken ska stå vid ett högt glest plank. På andra sidan planket är det sol hela dagen och det strilar igenom lite men eg kommer den stå planterad i ett västligt läge med full sol först på eftermiddagen.

Min största önskan vad beträffar detta är 1: Perukbuske. 2: Blodfläder men jag vet inte om jag "vågar". Annars faller lotten på en Smällspirea, men helst inte då jag redan har en.

Vad tror ni? Ska jag testa eller avråder ni mig? Vad har ni för erfarenhet av Perukbuske och Blodfläder i hög zon?

Ska jag blanda gödsel om jag planterar nu på hösten eller blir det förvirrande för busken?

Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Victoria
          Inlägg 16-09-2012, 17:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Hej Cilla,

Tack för dina svar!! Lotten faller nog på en diablo i alla fall. Pålitlig och röd året om. Vill inte bara ha höstfärg. Har varit inne på berberis men vill inte ha taggarna. Annars är den fin och tar mig tillbaka till barndomen då vi hade röd bernerishäck. Kanske att det kommer in en sådan i trädgården, men inte på just den platsen då jag ville ha något med lite större blad för att bryta mot brudspurean. Det blir så väldigt småbladigt annars....😊

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon