Tack för att du påminde mig om Diabolon, den hade jag glömt. Det är nog ett bra val hos dig - mycket bättre än att ha en paraplybuske som inte trivs.
Ja, berberisen är barndom också för mig. Det fanns många i offentliga planteringar och det sprakade på hösten och var fullt av illröda bär. Men det var först i vuxen ålder som jag fattade att den också fanns i jätteformat, och den busken är häpnadsväckande. I storformatet blir både blommor och bär mycket tydliga. Fåglarna äter bären och därför finner man den ute på öar ibland - i vilt tillstånd är den ofta magrare och kan bli lite bonsailiknande.
Det finns mängder av sorter av berberis - röd- och grönbladiga och de flesta får sprakande höstfärger.
För att er som ogillar berberis så måste jag ändå visa några bilder...

Berberis darwinii 'Darwins barberry'

Lättare att göra röd-, gul och grönbladiga bollar av än buxbom! Tål kruka bättre också. Bar aman tar hand om de sylvassa tornarna när man beskurit.

Bären är mycket C-vitaminrika och lika goda i matlagning som andra, t ex goji eller tranbär. Går säkert att lägga i lingonsylten och i annan marmelad för att piffa upp.

Berberis thunbergii 'Atropurpureum'

Berberis thunbergii 'Sunjoy Gold'