Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindruvans blad torkar ihop, behöver goda råd!
          gbak
          Inlägg 15-09-2012, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 41 945

Min vindruva ser inte ut att må så bra!
          Det är en Zilga som planterades i fjol höst i en 1m hög kruka, tillsammans med 4 jordgubbs plantor.
          Jag är nybörjare speciellt vad gäller druvor så det lilla jag vet har jag läst om på nätet.

Druvan gav tre klasar i år som smakade väldigt bra, dock var druvorna små, vilket väl troligen kan bero på att jag inte klippt druvan utan den fått växa okontrollerat denna sommar.

Nu kort efter att vi skördat druvorna har bladen längst ner börjat att vissna kraftigt och väldigt fort.
          Alla topparna (5 st och 3m långa) ser dock väldigt fina ut fortfarande, men det är nog bara en tidsfråga till de också ger upp.

Druvan är placerad i sydöstra hörnet i växthuset så det blir väldigt soligt och varmt för både kruka/växt.
          Det sitter fyra rejäla självreglerande ventilationsluckor på växthuset, så det blir nästan aldrig varmare än 25 grader där, natt temperaturen har väl aldrig varit under 5 grader denna höst här i Stockholm.

Är det här ett normalt beteende när man har druvan i ett växthus?
          Eller är den på väg att helt enkelt dö?

Bifogad fil  zilga.jpg ( 563.86k ) Antal nedladdningar: 42

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ally
          Inlägg 17-09-2012, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Fyll på med jord....
          Hur mycket vattnade du varje gång (och hur ofta?) när jordgubbarna var kvar?
          Du sa att krukan är en meter hög.... Jag skulle gissa att det krävs en hel 10-liters kanna vatten åt gången.
          Och kanske en gång i veckan? Du borde testa dig fram, jorden på ytan borde bli torr mellan vattning, men rejäl vattning annars.
          Har krukan hål i botten med en "underlägg", dvs. nånting som samlar vattnet som rinner ut?

Citera
          gbak
          Inlägg 18-09-2012, 11:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 41 945

CITAT

Fyll på med jord....
          Hur mycket vattnade du varje gång (och hur ofta?) när jordgubbarna var kvar?
          Du sa att krukan är en meter hög.... Jag skulle gissa att det krävs en hel 10-liters kanna vatten åt gången.
          Och kanske en gång i veckan? Du borde testa dig fram, jorden på ytan borde bli torr mellan vattning, men rejäl vattning annars.
          En 10 l kanna varje vecka
          Har krukan hål i botten med en "underlägg", dvs. nånting som samlar vattnet som rinner ut?
          Krukan har ett hål i botten, samt ett 3cm kort rör limmat runt hålet så att det max kan bli 3 cm vatten ståendes i krukan om man skulle råka vattna för mycket

Växthuset står på en plattsatt uteplats, så vinrankan blir kvar i krukan tyvärr!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon