Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröså några perenner, Hur och när?
          HelénE
          Inlägg 11-09-2012, 17:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Vill försöka utöka beståndet av:
          Rudbeckia (Alba och Magnus)
          Riddarsporre
          Funkia
          Stjärnflocka
          Flox

Samt så har jag frön av enka gula stockrosor.

Hur gör jag nu bäst, så nu eller i vår? Typ av jord? Och vad gör man när det kommit upp...dvs. skötseln då tills de ska planteras ut.
          Tänkte att det ska sås i krukor så jag kan plantera ut dem senare där jag vill ha dem.
          Har inget växthus och ingen drivbänk. Kan förvisso kanske täcka en pallkrage med öpnningsbar ram av byggplast om så behövs.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 18-09-2012, 05:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem nr: 14 997

Stjärnflocka tog jag fröer i en offentlig plantering i fjol o stoppade ned i min perenn-kindergarten (pallkrage med fluffigare jord än min övriga keramikerlera), kom upp så fint i år ett tjugotal i det hörn de fått. Planterade ut dem i rabatterna, räknar med blommor nästa år. Funkia har jag inte prövat att så men kommer att försöka nu...😃. Däremot har jag förut köpt småplantor som tagitsig med tiden - insåg sedan att de enormt kraftiga bestånd jag har på ett ställe bara går att spadhugga av ett hörn på/dela i större el mindre delar för snabbt och kraftigt förmerande (var inte så van vid tanken på att hugga i växterna) så nu fleeeer,mkt större fortare billigare.. Men då blir det förstås bara samma. Flox går inte här; råodjur.

--------------------
          mer vår

Citera
          HelénE
          Inlägg 18-09-2012, 17:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Pauline/Sthlm @ 18-09-2012, 06:41) *
          Stjärnflocka tog jag fröer i en offentlig plantering i fjol o stoppade ned i min perenn-kindergarten (pallkrage med fluffigare jord än min övriga keramikerlera), kom upp så fint i år ett tjugotal i det hörn de fått. Planterade ut dem i rabatterna, räknar med blommor nästa år. Funkia har jag inte prövat att så men kommer att försöka nu...😃. Däremot har jag förut köpt småplantor som tagitsig med tiden - insåg sedan att de enormt kraftiga bestånd jag har på ett ställe bara går att spadhugga av ett hörn på/dela i större el mindre delar för snabbt och kraftigt förmerande (var inte så van vid tanken på att hugga i växterna) så nu fleeeer,mkt större fortare billigare.. Men då blir det förstås bara samma. Flox går inte här; råodjur.

Just funkia delade jag en stor rugge i år, fick ta till yxan!
          Fast jag tittade nu på de jag har som blommat, är lite osäker på det där med fröna, blommorna liksom bara skrumpnar ihop, vad ska man ta av dem?

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          CillaM
          Inlägg 18-09-2012, 21:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (HelénE @ 18-09-2012, 18:12) *
          Just funkia delade jag en stor rugge i år, fick ta till yxan!
          Fast jag tittade nu på de jag har som blommat, är lite osäker på det där med fröna, blommorna liksom bara skrumpnar ihop, vad ska man ta av dem?

Helén

Jag har mängder med hosta/funkia o får aldrig en enda frökapsel. Men igår såg jag på ett annat ställe en planta med tjocka frökapslar. Kapslarna ska vara lite avlånga, tjocka.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon