Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Var Jesus möjligen gift?
          Aqvakul
          Inlägg 19-09-2012, 07:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I koptisk skrift från 300-talet, beskrivs hur Jesus hänvisar till sin fru

Redigerat av Aqvakul: 19-09-2012, 07:21

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 19-09-2012, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
          Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
          Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
          evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
          det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
          man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
          verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
          hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
          T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
          dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
          Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
          Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
          man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
          en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
          där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-09-2012, 14:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malarmaster @ 19-09-2012, 15:09) *
          detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
          Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
          Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
          evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
          det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
          man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
          verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
          hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
          T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
          dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
          Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
          Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
          man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
          en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
          där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf

Intressant att du delar ett av mina intressen. De första Döda havsrullarna hittades faktiskt redan 1947. Årtalet är kanske mindre intressant, men jag studsade för ditt eftersom jag skrev ett större arbete om dem i religionskunskapen redan på högstadiet i mitten på 60-talet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Inlägg i den här tråden
          Aqvakul   Var Jesus möjligen gift?   19-09-2012, 07:21
          *Stintan*   Nä var han inte gay :whist:   19-09-2012, 07:36
          silos   Nä var han inte gay :whist: Du borde skämmas Sti...   19-09-2012, 07:51
          *Stintan*   Varför det? Är det något fel om han nu hade varit ...   19-09-2012, 08:11
          silos   Varför det? Är det något fel om han nu hade varit ...   19-09-2012, 08:36
          *Stintan*   Tyvärr så vill jag inte gå i diskussion om detta,m...   19-09-2012, 08:56
          silos   Men varför ska jag skämmas? Jag kopierar Fru Trä...   19-09-2012, 14:33
          Gossen Ruda   Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillba...   19-09-2012, 08:15
          silos   Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillba...   19-09-2012, 08:18
          FruTrädgårdstomte   Förutsatt att det där pappret är äkta, så är det j...   19-09-2012, 08:28
          Ugglemormor   Jag har läst rätt så mycket om livet på den tiden ...   19-09-2012, 09:06
          Myosotis   Nu förstår jag dig inte alls silos. Har du sådana ...   19-09-2012, 09:09
          Huggorm   Nu förstår jag dig inte alls silos. Har du sådana ...   19-09-2012, 15:13
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Om han nu var gift eller ej, spelar ingen roll för...   19-09-2012, 09:11
          Piccante   Om man ska läsa nyheten lite kritiskt så stod det ...   19-09-2012, 09:26
          skånepåg   Läste om det imorse i olika tidningar, tur han int...   19-09-2012, 10:13
          Ugglemormor   tyvärr är det flummigt ...... en av evangelisterna...   19-09-2012, 10:42
          Vinterflickan   Jag är inte troende, snarare ateist, men jag anser...   19-09-2012, 11:02
          Ugglemormor   vinterflickan, Man håller inte vanlig folk i styr...   19-09-2012, 11:36
          Vinterflickan   vinterflickan, Man håller inte vanlig folk i styr...   19-09-2012, 11:44
          Anma   Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för ...   19-09-2012, 12:00
          VitaFingrar   Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för ...   19-09-2012, 13:17
          pejori   Bryr mig inte heller om han var gift eller homo. :...   19-09-2012, 13:17
          Ugglemormor   Stort tack för boktipset ....... läser mer än gärn...   19-09-2012, 15:04
          malarmaster   aqua,du har helt rätt,vet inte var jag fick årtale...   19-09-2012, 15:34
          xlxl67   Idag krävs det mängder med bevis för att nya rön s...   19-09-2012, 17:00
          Ugglemormor   Malarmaster, Jo, en del av det du nämner har jag ...   19-09-2012, 18:22

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 02:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon