Tack för alla länkar och uppmuntrande tips!
Nu har jag också haft en elektriker här. Han ska ha 60.000 kr för att byta ut elen. 60.000!
Hur får folk ihop sin ekonomi om man ska anlita hantverkare vitt och lagligt? Om jag skulle lägga 150.000 kronor på renovering + 60.000 kr på elen, så har jag överskridit den summma vad jag skulle kunna få ut för fastigheten om jag sålde den. Och då har jag ändå inte köpt in vitvarorna.
Hantverkarna säger "det är bara att låna - räntan är så låg". Jo, förvisso men låg ränta är ingen naturlag. Dessutom lånar inte banker ut pengar över skorstenen. (Jag kan t.ex. inte låna 750.000 kr på ett hus som bara går att sälja för 500.000 kr - om ni förstår vad jag menar.)
"Jamen tyskar och danskar betalar hur mycket som helst för det här huset, kanonläge för dem!" Hantverkarna har ockå talat om hur de renoverar skruttiga torp i omgivningarna som ägs av våra bröder i grannländerna.
Det är ju jättebra att nån tar hand om ödehus och rustar upp dem så att de inte förfaller. Men från mitt fönster ser jag redan flera hus som bara tidvis är bebodda, ett ägs av en stockholmare, ett av en dansk och ett av en tysk. Det blir ju till slut "spökstäder" av små idylliska byar tyvärr, där samhällsservicen försvinner.
Så det är väl den låga räntan, ROT-bidraget och en del kapitalstarka grupper i trakten som gör att hantverkarna kan ta så mycket för sina tjänster. För hur skulle de annars klara sig?
Nej, nu kommer jag att göra så som "vanliga dödliga" gör: kollar med grannar om de känner till nån som kan fixa jobbet. Svartjobb förmodligen. Jag har redan fått några tips, och så hittade jag en lapp på Konsum om polska arbetare...Är det inte nått systemfel?
undrar Däkan
|