CITAT (Cilla @ 25-09-2012, 00:36)

Hej masa,
Jo, jag har också sett bilder på Fabraea Leaf Spot, och jag är vaken för nya angripare på svenska träd. Men som du vet är det en rätt stor skillnad på att ha sett hur en nykomling utvecklas när man sett den i verkligheten, och när man försöker förstå detsamma liksom artbestämning på google.
Skorv kan se ut på många sätt, och den utvecklas inte på samma sätt i äpple som päron, och den tar lite olika former också i olika sorter - och under olika säsonger. Det gör säkert Fabrean också.
När vi är öppna för nya angripare gäller att se dem i verkligheten. Stöter du på ett träd med detta i Sverige, tjoa till så är vi fler som är intresserade av att kika!
Hej Cilla,
Det är klart att man inte definitivt kan avgöra en skada på ett träd om man inte är på plats, inte ens då alla gånger. Vi har både äpple- och päronträd och skorv, så jag har ganska bra koll på hur sjukdomen ser ut på våra sorter. Tidigt bladfall har jag inte noterat.
Det är inte bara via google som jag letar information, jag har en del litteratur om skador och sjukdomar på kulturväxter, både på svenska och engelska.
Det är roligt att du är intresserad av att kika på nya sjukdomar. Så var inte fallet med SLU förra året. Jag hade under ett par säsonger en sjukdom på lök, som enligt min bedömning måste ha varit Pink Root, orsakad av Phoma terrestris. Symtomen är karaktäristiska, ingen annan löksjukdom som jag känner till från böcker eller av egen erfarenhet har liknande symtom, och sjukdomen finns officiellt på kontinenten. Jag var i kontakt med tre olika personer på SLU, men ingen var intresserad av att kolla om det rörde sig om Phoma terrestris. I år har jag inte sett några angrepp, och det var heller inte väntat med de temperaturer som vi haft i jorden.