CITAT (mamamaggan @ 13-09-2012, 20:02)

Förstår din förtvivlan. Jag har använt nematodmetoden , läs här
http://www.nematoder.se/ , och jag tycker den har gett bra resultat.
Har gjort så att jag löst upp pulvret i vatten , dödat sniglar och hällt på nematoderna . Då kommer andra mördarsniglar och äter upp sina döda kompisar , de är ju kannibaler , får i sig nematoderna , dör , blir uppätna osv osv.
C:a 4 - 6 ggr per säsong har jag gjort hållit på med nematoderna. Det är visserligen dyrt men det hjälper bra och man slipper klippa/plocka en massa sniglar.
Spännande!!! Detta kan kanske vara något! Men om jag förstår dig rätt så häller man det upplösta medlet på redan dödade sniglar och inte något man strör ut på gräsmattan. Eller? E det säkert eller hur e riskerna?
Vad kostar det om man har 1200m2 gräsmatta, med rätt mkt sniglar, som ska behandlas med nematoder? Din bästa gissning vore kanon!
CITAT (hattstugan @ 13-09-2012, 20:12)

Bor i hus men tack och lov har inte sniglarna hittat hem till mig! Än!!!
Ölfällorna är gjorda av typ glassbyttor som man häller lite öl i och ställer halvnedgrävda (tror jag det var)!
Om du letar lite på sidorna här under skadedjur så kan du säkert hitta bättre info!
Lycka till!
Hej och tack!
Ska leta vidare i jakten på ett mördarverktyg för mördarsniglarna! Blev tipsad om nematoder som lät intressant.
Hoppas du håller sniglarna ifrån dig:-)
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-09-2012, 20:48)

Medan sambon levde och var frisk la vi ner enormt många timmar i snigeljakten, vi kunde ta lite drygt
1 000 stycken var två gånger per dygn - tidig morgon och kväll, räkna själva.
Numera har jag korn som jag sprider ut - om inte skulle jag inte kunna odla något, ursäkta mitt inlägg men för mig finns inget alternativ
Jag förstår. Det är ju helt sjuka mängder sniglar!
Hur menar du med korn? Biter det på de små liven?
Ha en underbar tisdag!
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2012, 08:52)

Ang din fråga om det finns sniglar i hela landet så har visst inte mördarsniglarna spridit sig till de norra delarna av landet. Sen finns det ju lite lokala avvikelser. I villaområden i tätort sprider dom sig lätt om någon fått hem dom. Har man trädgård "på landet" kan man klara sig.
OK. Vet du hur långt upp problemen sträcker sig?
CITAT (Jan af Lisö @ 14-09-2012, 09:50)

Hos mig är det så illa att jag går inte in i trädgården senare på kvällen, klarar inte av att se den mängden sniglar. Har upphört med alla växter som inte växer på stam (dvs slutat med potatis, jordgubbar, smultron, sallat, etc); t o m pumpförsöket blev helt misslyckat då både pumpor och rankor åts upp av sniglarna.
Nästa år skall jag lägga ut snigelfritt tidigt på våren. Dock kommer kostnaden för min 600 m2 trädgård att hamna på flera tusen kronor.
Ett annat problem är att ingen av grannarna bekämpar sniglar så man ser stora mängder på kvällarna på väg mot min trädgård. Trädgården ligger på mitt lantställe så jag kan inte plocka sniglar varje kväll. Normala somrar brukar mängden reduceras under semestern när jag är där och plockar varje kväll, fast denna sk. sommar hjälpte inget.
Hjälper inte snigelfritt så får det bli en bilresa till Tyskland året efter och köpa 25 kg säckar något som funkar
Är snigelfritt samma som nematoder?
Har du ngt hemligt recept i Tyskland:-)
CITAT (cato @ 15-09-2012, 16:31)

Här kommer en bild. Hoppas att det blir lite lättare att förstå nu.
Tyvärr hade det smugit in ett stavfel också. Det skall självfallet vara TAK och inte tag.
Tack!
Smart grej. Skall göra ett gäng sådana och komplettera min armada som ska in action nästa vår!
CITAT (Ålgryte @ 15-09-2012, 17:49)

Tack Cato !
Jag tänkte på GB-glassbyttorna... SIA-glass är min favorit

så såna byttor har jag mååånga tomma av...
Upp till kamp mot sniglarna

!!!
japp SIA lådor har man ju en del av...
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 18-09-2012, 08:28)

Här är en länk till Kemikalieinspektionens hemsida med lite intressant info :
http://www.kemi.se/Innehall/Fragor-i-fokus...em-med-sniglar/Tack!