Du ska inte bry dig i vad mäklaren tycker, han kan säkert nada om trädgårdar.
MEN, faktum är att jag råkar vara bekant med några f.d. mäklare och vi har pratat om just detta med trädgår några gånger. De säger bägge att oftast om något ska vara lättsålt så är en enkel och proper trädgård det bästa. Är det för igenvuxet (och då menar jag igenvuxet med tex. ogräs, sly, mycket träd, ingen gräsmatta osv) så är det inte bra. Är det å andra sidan för mycket rapatter, buskar som ska klippas, fina träd som ska beskäras osv. så är det inte bra det heller för många tänker att det är mycket jobb.
Bäst är typ ganska mycket plan gräsmatta, ett par snygga rabatter framför huset eller längs ingången till huset, ett snygg staket runt tomten eller en lättskött ej för hög häck, nåt fruktträd eller två, ett par bärbuskar och några prydnadsbuskar. Och så en eller två uteplatser gärna trädääck eller marksten under och lite tak över ena eller markis. Men helst inte mer än så, då tycker folk ( och då oftast = barnfamiljer) att det ser lättskött ut.
Och sen beror det även på NÄR huset ska visas, för även om man har mycket trevliga växter så mot hösten när det mesta börjar vissna ner så ser de ju inte roligt ut alltid. Inför en visning då, då bör man fråga det som egentligen är bra, dvs. att först rensa bort det gamla på våren , och istället rensa bort allt som vissnat innan visning, så det ser ut att vara ordning. Annars tycker folk det ser igenvuxet ut.
Kan själv skriva under på det, minns när vi kollade på vår tomt, tyckte bara det såg ut att finnas ogräs här. Förvisso var det mycket ogräs, men inte såg jag på hösten att en hel del av allt det bruna vissna faktiskt var fina blommor.
(däremot tyckte jag det såg så trevlig ut med alla björkar...och usch vad jag är less på dem nu, skräpar, suger vatten...ja ack vad man kan bedra sig).
Det var ju tom ett par i Trädgårdstoppen i år som hade flyttat i princip hela sin trägård till nya stället innan de sålde sitt gamla hus när de flyttade delvis för att det blir mer lättsålt då. De hade nog en poäng.
MEN jag tycker inte detta på nåt vis ska hindra någon att leva ut i sin trädgårdslust. Jag har i vart fall inte minsta tanke på detta när jag gör nya rabatter och planterar nya buskar, att det en dag kanske kommer vara så att nån skippar att köra för att det är för mycket i trädgården.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|