Rådjuren är värst här. Glömde grinden till kökslandet på glänt en natt och vips var all mangold o rödbetsblast helt väck... Tulpaner har jag gett upp för länge sedan, nyplanterade träd måste ha nät runt för att inte bli gnagda jäms med snötäcket på vintern. Det som inte äts kan man feja hornen på, eller bara rycka upp och spotta ut om smaken inte var den förväntade. Vassa klövar gör djupa hål och spetsar småplantor i nyanlagda rabatter. Ibland går jag ut och försöker prata dem tillrätta, det finns ju faktiskt en hel skog att äta i. Men de tittar oförstående på mig och ger sig motvilligt av när jag insisterar.
Mördarsniglar har jag inga än, och sork hade jag bara ett år när grannens gamla katt hade dött och den nya inte var vuxen uppgiften... Nu har alla grannar katt och de gillar min trädgård med alla buskar och höga perenner så jag tror de håller rent åt mig. Lite leriga kattspår på bilarna och att de tuggar på nepetorna och rullar sig på valerianan och tror att alla nyanlagda rabatter är en toalett enbart för deras bekvämlighet är det jag får betala för den tjänsten.