Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare behöver hjälp
          odn
          Inlägg 27-09-2012, 13:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 77 133

Hejsan!

Mitt första inlägg här på forumet, jag har funderat länge på att registrera mig som användare men då jag aldrig behövt skapa trådar så blev det uppskjutet. Men nu måste jag be om hjälp!

Jag köpte den här blomman för ungefär en månad sen men den har nu börjat tappa väldigt mycket blad. Jag vet inte vad det är för blomma, jag är ju ändå nybörjare. När jag köpte den så ordinerades det vattning ungefär en gång i månaden då stammen tydligen håller ganska mycket vätska. Vattnings-schemat har jag följt. Blomman står i söderläge.

Men nu undrar jag alltså om det är något fel. Har jag ändå vattnat för lite? Eller är det naturligt för den här sortens blomma att tappa sina blad nu när hösten är på väg? Borde jag göra någonting speciellt?

Tackar!

Niklas

Bifogad fil  IMG_0744.jpg ( 864.02k ) Antal nedladdningar: 53

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jerrie
          Inlägg 05-10-2012, 23:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Jag har också en sådan där. Ficus Microcarpa ginseng är hela namnet på den, och jag hade samma problem med min i början som du har. Jag köpte den, den såg fin och yvig ut, och sedan började bladen falla handlöst mot marken, ett efter ett. Det var otroligt frustrerande. Nu har jag fått ordning på den, men tyvärr lyckades jag hitta mitt vattningsschema lite för sent, så en del av grenarna är bladlösa och ser inte ut att ta sig. Däremot har de friska grenarna utvecklat nya små blad, och ett par skott har skjutit ut från stammen, så nog är det liv i gumman än tongue.gif Blad har den inte tappat på ett halvår, minst.

Det jag gör nu är att jag vattnar den varje vecka, men jag dränerar inte igenom hela jorden utan vattnar på lite försiktigt med en mindre mängd vatten än de flesta andra växter jag har. Den torkar ut mellan vattningarna, men jag låter den inte stå torr i särskilt många dagar. Ljust ska den nog stå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 15:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon