Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> blödande körsbär
          *sanna
          Inlägg 21-11-2004, 20:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 4 741

Hej!
          Fick ett körsbärsträd som doppresent till vår dotter i juni -97, sort "Gisela". Vi hade just köpt hus och visste inte mycket om trädgårdsskötsel. Det fick en ordentlig planteringsgrop med bra jord, gödsel etc, men jorden ikring är tung lera och läget ganska utsatt o blåsigt, zon 4. Har sedan dess beskurit försiktigt på höstkanten (ingen övrig skötsel, direkt...) men trädet blöder konstant. Det får ofta blommor men har endast burit frukt en gång, något av de första åren. Trädet växer om än långsamt. Kommer bären, tro? Kan blödandet upphöra av sig själv?
          /*sanna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Birger*
          Inlägg 30-11-2004, 08:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 4 705

Hm...det är verkligen kul att du funderar på att läsa till hortonom. Det kommer inte att ske någon antagning 2005, utan tidigast 2006 som du nog redan vet, vilket jag kan tycka är helt ok med tanke på den svacka som utbildningen har gått ned i. Orsaken till detta anser jag vara den dansk-svenska hortonomutbildningen som startade 2001. Utbildningen i sig var det inget fel på, men det var just detta att pendlingen till Danmark och den internationella utbildningen avskräckte en hel del sökande.

Dessutom kan jag tycka att den gamla utbildningen var en relativt populär utbildning som redan var bra uppbyggd. Men efterklokheten är ju den exakta vetenskapen och tanken i sig var ju god. All förändring är nödvändig för eller senare och det var bara synd att ledningen som lade om programmet inte tänkte igenom det hela tillräckligt noga innan de körde igång utbildningen.

Så, ursäkta min småbittra yttring. Den nya utbildningen kommer att läsas i Sverige med möjlighet till att läsa fördjupningskurser i Danmark. Mycket bättre.

Det finns ingen direkt fastslagen inriktning på hortonomprogrammet utan man får själv profilera sig genom de kurser man läser. Utbudet är väldigt stort och möjligheterna att läsa på andra SLU-universitet samt andra högskolor och universitet är mycket stor. Därför är det väldigt enkelt att skaffa sig den inriktning man själv vill ha. Det återstå att se vad kursutbudet kommer att bli i framtiden, men kompetensen på Alnarp inom dendrologi, trädvård, parkskötsel och växtlighet i urban miljö är mycket stor. Därför tror jag inte du kommer att ha något problem att fördjupa dig i dessa ämnen.

Du bör tänka på att hortonomutbildningen inte är en helt lätt utbildning i hänseende till de grundkurser du kommer att läsa. Du läser mycket växtfysiologi, biokemi, organisk kemi, biometri (statistik) och en del ekonomi. Kurserna är i sig inte särskilt svåra om du har hyfsade grundkunskaper, men det viktigaste är att du har glädje av att lära dig dessa grundkunskaper. De är helt nödvändiga och faktiskt väldigt roliga att kunna.

Jobb eller inte innan utbildning? Det avgör du helt själv. Inte nödvändigt, men absolut ingen nackdel heller. Snarare tvärtom. Åk för all del utomlands och arbeta. Parkverksamhet och fruktodling är aldrig fel att prova på om än för bara en säsong. Det kan hända att du fastnar för den mer praktiska delen av hortikultur och då kanske du hellre vill läsa till trädgårdsingenjör. Hortonomutbildningen är relativt teoretisk, men men med praktiska moment.

Min egen inriktning var egentligen utstakad från början. Jag skulle bli fruktodlingskonsulent, vinodlingskännare och inget annat. Under utbildningens gång svängde detta dock mer och mer över till dendrologi och trädvård, mycket pga den store dendrologen Rune Bengtsson på Alnarp som har inspirerat mig väldigt mycket, både som lärare och som personlig uppdragsgivare.
          Jag läste mest fruktodlingskurser och gjorde mitt examensarbete inom äppelodling, men arbetar numera inom parkverksamhet och arbetar då och då som allmän trädgårdsrådgivare vid trädgårdsmässor och andra trädgårdstilställningar. Detta är också en inriktning inom hortonomprogrammet jag kan rekommendera starkt. Fritidsodlingen och rådgivningsverksamhet. Mycket spännande och givande. Hoppas du har blivit lite klokare och fråga gärna mer.

Citera

Inlägg i den här tråden
          *sanna   blödande körsbär   21-11-2004, 20:21
          CallEva på Öland   Hej där! När och varför beskär du? Calle på ...   21-11-2004, 21:21
          *sanna   Hej! Eftersom jag läst mig till att man ska ...   21-11-2004, 22:43
          Birger, Ystad kommun   Jag är nyfiken på vilket sätt det blöder. Om det b...   22-11-2004, 14:30
          *sanna   Det blöder inte från snittytorna utan från stam oc...   22-11-2004, 15:46
          Åsa, mälardalen zon 2   Ett litet tillägg: Gisela är nog inte namnet på d...   22-11-2004, 16:06
          Birger, Ystad kommun   Jag tror inte på en beskärning för beskärningens s...   22-11-2004, 16:14
          Åsa, mälardalen zon 2   Litet tillägg till mitt tidigare inlägg om grundst...   22-11-2004, 16:24
          *sanna   Tack för alla strålande tips! Jag börjar med a...   22-11-2004, 17:05
          LillaTiger   Du kan alltid vara där och skära lite när det behö...   23-11-2004, 10:04
          Birger, Ystad kommun   Och när behövs det??? Alltid?? :bl...   25-11-2004, 13:26
          LillaTiger   Det behövs inte alltid, om du skär bort en gren i ...   26-11-2004, 21:04
          zaaritha   Hade det vart fråga om buskar, perenner o dyl., så...   26-11-2004, 21:31
          Birger, Ystad kommun   Ok, Lilla Tiger. Jag var ironisk, vilket kanske in...   29-11-2004, 13:46
          LillaTiger   Hehe. ironi ja. Det kan jag ha lite svårt för ibla...   29-11-2004, 18:26
          LillaTiger   Det låter verkligen spännande när du berättar och ...   30-11-2004, 10:25
          Birger, Ystad kommun   Fortsätter diskussionen via e-post eftersom det in...   30-11-2004, 11:12
          Maria R   Såg på din hemsida att du är konstnärligt intresse...   01-12-2004, 00:23
          LillaTiger   Roligt att ni verkar gilla min hemsida. =) Ja du M...   01-12-2004, 16:23
          Cilla   Glöm inte dendrolog-ambitionerna när du funderar v...   06-12-2004, 17:44
          LillaTiger   Hejsan Cilla. =) har du också nån rolig utbildnin...   10-12-2004, 11:32
          Birger, Ystad kommun   Lilla Tiger! Fick du mitt mail?   10-12-2004, 11:57
          LillaTiger   Jepp jag fick ditt mail och funderar på vad jag sk...   10-12-2004, 12:54

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon