Vad gäller palmer i kruka så tål de inte frost även om palmen i sig är härdig. Det är nämligen roten hos palmen som är den känsligaste delen. Att sänka ner palmen med kruka i ett hål i marken leder inte till något gott.
För att väderkvarnspalmen ska ha en chans på friland under våra skånska vintrar vill den ha ett lugnt söderläge där det kommer mycket sol. Gärna in till en husvägg. Den bör klara sig utan skydd men då ska den vara ordentligt etablerad och inte allt för liten.
Eftersom Riffrock bor i Helsingborg så är en tripp till botaniskan i köpenhamn ingen omöjlighet. Där växer det Väderkvarnspalmer på friland sedan några år tillbaka. De har inget skydd på vintern och är imponerande stora.
Trachycarpus fortunei En av de mindre Trachycarpusarna som Botaniska i Köpenhamn har på friland.
Själv har jag palmer i kruka och mina står ute tills den första frosten kommer sedan åker de in på natten. När det blir för mörkt och tradigt får de flytta in i ett rum i min källare där jag har växtbelysning. Denna står på sex timmar om dygnet fram till jul. Sedan lägger jag på en timme per månad och i mars och april ökar jag till 10 timmars ljus per dygn. Temperaturen i övervintringsrummet varierar mellan 17-14 grader. Vattning sker var 14-21 dag. Sedan börjar avhärdningen och i maj åker de ut i trädgården igen.
Min stora palm Phoenix robelenii har jag haft sedan 2008 och i år är det tredje gången den blommar.
lycka till med era palmer
//Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"