Palmer är inte så känsliga mot mörka vintrar, nästan ingen av mina plamer står direkt under extraljus och Roebelenii står inne i ett hörn i vardagsrummet och min stora kanariepalm får bara plats i mitten av rummet. Det som händer är att dom får längre blad och att man måste avhärda dom noga till våren. Annars har jag extraljus på 18tim under vintern. Men som jag skrev innan är såklart bäst att ge extraljus om man kan och vill, men inget tvunget.
Många palmer gillar mycket sol på sommaren (undantag lady palm, bergspalm och vissa tropiskapalmer) men det går inte slänga ut dom direkt från boningsrum till ute då dom inte är vana vid det så bränns dom sönder av solen. Efter dom vant sig går södersol bra. Därför blir nya blad gröna då dessa har vant sig.
Roebelenii vill ha sol, men är extremt känslig för vårsolen och försommarsolen som i värsta fall kan bränna den så att dom dör (tynar bort). Och är faktiskt en ganska dålig plam ''att ha vid poolen'' på sommaren som många köper den som och vill ha nåt enkelt, kanariepalm, dvärgpalm, väderkvarnspalm är mycket mer tåligare. Jag skyddar min Roebelenii med väv om i 3-4veckor som jag tar av efterhand, skulle du inte skydda den och sätter ut den varje år i solen på våren kommer din plam att förlåra mer blad än den kan återväxa. Även andra fjäderpalmer skyddar jag och avhärdar. Solfjäderspalmer är lite tåligare mot sol så väderkvarnspalm behöver inte lika mycket skydd i början men blad som växt inne på vintern kan brännas.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 07-10-2012, 18:41
|