Sticker det ut något knubbigt grönt på rötterna så är det en ny luftrot på gång. Var rädd om den! Man ser om rötterna är torkade och döda, de är helt skumpna. jag klippte bort det som var dåligt, klippte lite i toppen för att se så jag inte gjorde bort mig.
Den vanda jag har fick jag när vi förlovade oss i februari 2009. Den har aldrig blommat om men så har jag heller inte skött den så där idealiskt. Men den lever fortfarande och får fina nya gröna rötter även om det kommer dåligt med nya blad. Har inte gett upp hoppet.
Min står i den jättestora vida glasskålen vi fick den i. Den är ofärgad, ca 40 cm hög och 40 cm vid. Skulle kanske behöva stå lite ljusare också men det funkar liksom inte...
På lappen som hängde med stod det att man skulle sänka ned blomman i vatten och låta den stå i ca 30 min ca varannan dag. Det kommer då små luftbubblor ifrån rötterna. När det slutat bubbla så kan man lyfta upp den/hälla bort vattnet. Jag har en sprayflaska ståendes precis intill och sonen gillar att spraya med den så det är väl därför plantan fortfarande lever.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|