Det är en intressant jord, helt klart, både kompakt lera och sand, men nu har jag gjort så att det är lite mer enhetlig jordmån ner till den tyngre leran, så det löser sig nog. grundvattnet står samtidigt rätt högt så risken finns även att det blir för mkt av det goda.
Vi har satt ner ett perforerat rör till botten av gropen så det är ganska lätt att vattna mycket åt gången utan att det rinner iväg.
Just nu är det tidningspapper och täckbark som ligger ovanpå, men tanken är att göra en fin underplantering med lite tidiga blommor, får se hur skuggigt det blir till slut vilken sort jag väljer. Julrosor och gulltörel tycker jag om på denna typ av platser om skuggan räcker, men det är möjligt att jag fortsätter på lavendelspåret, eller kanske krypmalört... det finns mycket man kan välja på =) jag har ett fantastisk starkväxande vin som ska få vara kvar, så det lutar lite att fortsätta på medelhavstemat, även om jag blir tokig om jag en gång till får höra Englander berätta om hur man fixar stilen med massor av krukor. Persikor och fikon har totaldött på denna platsen så det är nog kallare än vad man tror för att vara söderläge.
Gulgröna färger gör sig riktigt fint på framsidan av huset, vet inte om det är teglet eller ljuset, men det passar bättre än man kan tro.
|