Vill bara påäntera (frl ord) att det erbjuds ju hjälp från vårdcentraler, åtminståne här omkring, för att hjälpa dessa som fastnat i alkohol, rökning och är överviktiga....... tycker att de gör så gott de kan om man vill ha den hjälpen .... ex. att bli opererad, särskilt i skelettet, vilket tar upp till ett år att läkas i normala fall efter större ingrepp...
Tänk vilken tid det tar efter op att kämpa med rehab. även att man gråter av rena utmattningen och att det tar så lång tid.
Kan hända att mindre op. inte behövs samma hårdhanskar som på ortopeden, vet inte mer om den biten.
Fick en narkosskada på tungan (klämdes) och när jag kom till öron-näs o halsklin. frågade ingen om rökning, men det gick ju fort. Läkaren tog tag i min tunga och när jag såg saxen, så svimmade jag, men hon hann klippa bort den felande delen.......
Under min utbildning i slutet på -70 talet kom det in en ca 30 årig, svårt alkoliserad kille med njujrar som inte funkade, men han nekades att få en ny njure om han inte la av med alkoholen och skulle gå i dialys medan han väntade, men såg hans dödsannons i tidningen bara några månader senare, vet inte vad som dick fel för jag var endast elev tillfälligt på den avdelningen...
Har själv fått förfrågan att dela med min lever, men sade nej när personen skulle ändå supa upp den enl. hen själv. sjukt!...