|
Christa
10-10-2012, 09:15
I tråden om fångvården började vi diskutera rökning och Cacki skrev så här. CITAT (Cacki @ 02-10-2012, 18:00)  Jag tror faktiskt inte att information om droger har undgått en enda unge av idag. Frågan är väl i så fall varför de inte tar till sej informationen? Kan det rent av vara så att de, precis som oss vuxna, kan bli dödströtta på att bombaderas med domedagspredikningar av alla fanatiska renlevnadsfanatiker och därför stänger öronen?? För mycket och för lite skämmer ju allt, menar jag... Jag tror faktiskt inte att dom får tillräckligt med information i skolan men det kan nog variera ganska mycket mellan olika skolor. Tro kommer man dock inte långt med så det skulle vara intressant att få veta vilken information dom faktiskt får. Är det någon som vet? Jag tror i och för sig inte att vuxna känner till alla hälsofaror med rökning heller så det skulle vara intressant att få veta vilka risker ni ser med rökning.
Christa
10-10-2012, 09:16
I tråden om fångvården började vi diskutera rökning och Cacki skrev så här. CITAT (Cacki @ 02-10-2012, 18:00)  Jag tror faktiskt inte att information om droger har undgått en enda unge av idag. Frågan är väl i så fall varför de inte tar till sej informationen? Kan det rent av vara så att de, precis som oss vuxna, kan bli dödströtta på att bombaderas med domedagspredikningar av alla fanatiska renlevnadsfanatiker och därför stänger öronen?? För mycket och för lite skämmer ju allt, menar jag... Jag tror faktiskt inte att dom får tillräckligt med information i skolan men det kan nog variera ganska mycket mellan olika skolor. Tro kommer man dock inte långt med så det skulle vara intressant att få veta vilken information dom faktiskt får. Är det någon som vet? Jag tror i och för sig inte att vuxna känner till alla hälsofaror med rökning heller så det skulle vara intressant att få veta vilka risker ni ser med rökning.
*Stintan*
10-10-2012, 09:57
Herregud folk är inte dumma, iallafall inte dummare än oss som sitter här och diskuterar. Det finns garanterat inte en tonåring idag som inte vet att det är skadligt att röka, att man kan få lungcancer osv. Kol kanske inte är lika känt. Vad jag har förstått så ökar rökningen igen efter ha haft en nedåtgående trend under rätt många år nu. Tror inte för en sekund att det beror på okunskap att ungdomar börjar röka. Dom gör det för att det är tufft och för att grupptrycket är starkt i vissa kretsar. Sen förstår jag inte varför skolan skulle vara nån sort syndabock när det gäller information till ungarna. Det är väl ett föräldraansvar i första hand att berätta om riskerna. Jag är själv rökare, under många år mobbad för att jag röker och förbaskat trött på alla renlevnadsfanatiker med sitt tjat. Tjat gör bara att man röker ännu mer! Självklart vet jag om vilka riskerna är. Ingen av mina döttrar röker, dom har garanterat inte ens testat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-10-2012, 10:04
Jag fattar inte heller varför alltid skolan skall göra allt. Föräldrarna då? Är dom befriade från allt????
Och Crista vi lever inte bakom månen, vi vet visst om riskerna.
*Stintan*
10-10-2012, 10:07
Varför skapade du två identiska trådar?
Tror man tänker i andra banor när man är ung o odödlig. Varför provar man annars droger o sprit som kan vara förödande för en ung kropp under utveckling. Egentligen är ju just rökning relativt ofarlig i sammanhanget eftersom ev. följdverkningarna kommer långt senare i livet. Hur tillgänglig en vara eller drog är spelar säkert roll i sammanhanget.
herkules
10-10-2012, 11:15
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 10:57)  Herregud folk är inte dumma, iallafall inte dummare än oss som sitter här och diskuterar. Det finns garanterat inte en tonåring idag som inte vet att det är skadligt att röka, att man kan få lungcancer osv. Kol kanske inte är lika känt. Vad jag har förstått så ökar rökningen igen efter ha haft en nedåtgående trend under rätt många år nu. Tror inte för en sekund att det beror på okunskap att ungdomar börjar röka. Dom gör det för att det är tufft och för att grupptrycket är starkt i vissa kretsar. Sen förstår jag inte varför skolan skulle vara nån sort syndabock när det gäller information till ungarna. Det är väl ett föräldraansvar i första hand att berätta om riskerna. Jag är själv rökare, under många år mobbad för att jag röker och förbaskat trött på alla renlevnadsfanatiker med sitt tjat. Tjat gör bara att man röker ännu mer! Självklart vet jag om vilka riskerna är. Ingen av mina döttrar röker, dom har garanterat inte ens testat. jag vägrar bli mobbad för att jag röker! går alltid undan, tar alltid hänsyn. självklart ska skolan upplysa men det är vi föräldrar som bestämmer över våra barn och som måste prata vett med dem. sen att en annan inte var vettig som öht började röka är en annan historia
Det kan ju inte finnas en enda som missat farorna med rökning. Jag vet inte hur informationen skulle se ut i skolorna för att den skulle tas på allvar. När man är ung är man odödlig och tänker att det händer andra men inte mig.
En vuxen tar ett eget medvetet val och ska få göra det. Vi som inte röker ska inte försöka omvända världen. Det fungerar inte.
Jag vet att mycket av den mat jag äter inte är bra men jag äter den i alla fall. Jag vet att man bör motionera men det är lite si och så med det. Jag vet att det kan vara farligt att springa över gatan i rusningstid men jag gör det i alla fall. Jag vet att vårisen är förrädisk men jag åker skidor där i alla fall. Jag vet att man kunde få virus på Odla men jag var där i alla fall.
Det finns massor av exempel - allvarliga och mindre allvarliga - på saker vi gör som vi vet kan vara farliga. Så är det också med rökningen.
Konstigt nog så glöms ofta föräldrarnas ansvar bort i debatten. Varför framhålls bara skolan som ansvarig.
Anki på Öland
10-10-2012, 13:11
CITAT (Alba @ 10-10-2012, 12:49)  .................När man är ung är man odödlig och tänker att det händer andra men inte mig.......... Lite så tänker väl vi vuxna också. Alla rökare känner väl någon som "minsann rökt hela sitt liv och inte blev sjuk så det blir säkert inte jag heller...."
mosquito
10-10-2012, 17:57
Jag tror att problemet är att många ungdomar bland varandra säger att informationen vi ger dem är felaktig o falsk, o så hittar de själva egen information i youtube-klipp på nätet o väljer att tro på den istället.
Christa
10-10-2012, 18:22
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 10:57)  Herregud folk är inte dumma, iallafall inte dummare än oss som sitter här och diskuterar. Det finns garanterat inte en tonåring idag som inte vet att det är skadligt att röka, att man kan få lungcancer osv. Kol kanske inte är lika känt. Vad jag har förstått så ökar rökningen igen efter ha haft en nedåtgående trend under rätt många år nu. Tror inte för en sekund att det beror på okunskap att ungdomar börjar röka. Dom gör det för att det är tufft och för att grupptrycket är starkt i vissa kretsar. Sen förstår jag inte varför skolan skulle vara nån sort syndabock när det gäller information till ungarna. Det är väl ett föräldraansvar i första hand att berätta om riskerna. Jag är själv rökare, under många år mobbad för att jag röker och förbaskat trött på alla renlevnadsfanatiker med sitt tjat. Tjat gör bara att man röker ännu mer! Självklart vet jag om vilka riskerna är. Ingen av mina döttrar röker, dom har garanterat inte ens testat. Att det är skadligt och att man kan få lungcancer och kol tror jag också att alla känner till. Däremot tror jag inte ungdomarna känner till en bråkdel av alla dom andra riskerna. Om det hänger på föräldrarna att informera så var skall dom själva få sin information ifrån? Vad mamma och pappa säger väger nog inte heller lika tungt hos en tonåring som just vill bli mer vuxen och självständig.
Aqvakul
10-10-2012, 18:54
Tonåringar är tämligen oemotagliga för vuxenvärldens moralisering. Tanken på ond och bråd död är något man slår ifrån sig. Möjligen kunde man fokusera mer på att rökning är ofräscht, ger sämre hy och annat som som är kopplat till utseende och attraktionskraft.
Ugglemormor
10-10-2012, 19:00
Hej alla, Kan inte låta bli att ta upp en annan aspekt med rökning som man kanske inte tänker på. Ta och tänk hur skulle det kännas om rökaren råkar för en olycka eller skada och måste opereras???  Jag fick komma hem i väntan på min op. när de inte kunde ta det medsamma o jag skulle klara av några veckors väntan när det inte var helt så galet, men måste opereras....... Det sista läkaren frågade mig innan vi bestämde att gå o boka in op. var att om jag röker....... och det gör jag inte -------- han sade att de har noll tolerans mot rökare, de opererar inte rökare på ortopedklinikerna längre pga. dålig resultat och dålig läkning...... Ja, vad gör man då? samma sak gäller även övervikt ---- ner i vikt, sedan får man sin operation.... hårda bud med andra ord..... Bara en tanke till depatten om rökning som jag fick veta om ---- men det finns varken det ena eller det andra, så snart ligger jag där, tyvärr blir det större op. än jag trodde, men är glad och nöjd och fått mer smärtlindring under tiden .........  Jag kommer att gå med i ryggopererades unders. och ska fylla i mina papper, der är frivilligt, men kan jag bidra med något så gör jag det .....
*Stintan*
10-10-2012, 19:13
CITAT (Christa @ 10-10-2012, 19:22)  Att det är skadligt och att man kan få lungcancer och kol tror jag också att alla känner till. Däremot tror jag inte ungdomarna känner till en bråkdel av alla dom andra riskerna.
Om det hänger på föräldrarna att informera så var skall dom själva få sin information ifrån?
Vad mamma och pappa säger väger nog inte heller lika tungt hos en tonåring som just vill bli mer vuxen och självständig. Vad får dig att tro att folk är så okunniga. Det man inte vet kan vem som helst hitta på internet. Jag tror som Aquakul att dålig lukt, ful hy mm är mer avskräckande för ungdomar än eventuella framtida sjukdomar.
Du pratar mycket om information om än det ena och än det andra Christa. Vad har du själv för uppfattning om hur formationen till ungdomarna ska presenteras för att nå fram?? Trycka upp en tjock, fullspäckad lunta där alla rökrelaterade sjukdomstillstånd finns uppäknade, men som ändå ingen orkar traggla igenom, eller vad??
Natur liv
10-10-2012, 19:42
Den bästa kunskapen får man säkert från verkligheten. Vill man att ungdomar ska sluta röka, så slutar man själv. Vill man att ungdomar inte ska luras in i ett beroende, så är man ett föredöme och tänker kritiskt osv.
Min största erfarenhet av konsekvenser av rökning fick jag när jag vikarierade i hemtjänsten och försökte hjälpa en KOL-drabbad dam som kämpade med att kunna andas. Den ångest hon hade kommer jag aldrig att glömma.
Finns det mycket droger i omlopp och lättillgängliga så trillar fler dit. En enkel matematik. Gäller även tobak o alkohol. Men fortfarande så är väl alkoholen den drog som skördar mest offer o belastar sjukvården mest. Nu har jag snart hållt upp ett år med rökningen men fortfarande luktar det förrädiskt gott när någon röker.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-10-2012, 20:27
Ugglemormor om jag som rökare hamnar på sjukuset p.g.a. en olycka och en operation behövs så opererar dom mig också. Det är något helt annat om det handlar om en planerad operation.
Natur liv enl. dig måste alla föräldrar bli nykerister, får absolut inte röka, måste äta hälsosamt, får inte köra bil för då ryker miljötänkande osv.....
Att man skall vara en bra förebild för sina barn är ju viktig men även föräldrar är människor. Jag röker men ingen av mina barn. Men dom har sett mig när jag försökte att sluta.
Christa att du inte har barn hörs ju långväga......
Elisabeth
Christa
10-10-2012, 20:30
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 20:13)  Vad får dig att tro att folk är så okunniga. Det man inte vet kan vem som helst hitta på internet.
Jag tror som Aquakul att dålig lukt, ful hy mm är mer avskräckande för ungdomar än eventuella framtida sjukdomar. Jag har faktiskt letat efter samlad information om riskerna med rökning men inte hittat någon så om du känner till någon sådan på nätet så skulle det vara intressant att få en länk. Att rökning ökar risken för fertilitetsproblem hos både kvinnor och män kanske kan vara intressant för ungdomar. Sedan kan man ju summera vad det kostar att röka i 50 år. Det som gjorde att jag aldrig provade att röka var insikten om att man blev beroende och inte själv klarade att bestämma över sin egen kropp. Min far var storrökare och fick sprutor i ändan för att lättare kunna sluta men det hjälpte inte. När han var drygt 60 år fick han multiinfarktdemens och dom sa på sjukhuset att det berodde på rökningen.
CITAT (Christa @ 10-10-2012, 21:30)  Det som gjorde att jag aldrig provade att röka var insikten om att man blev beroende och inte själv klarade att bestämma över sin egen kropp. Alla ungdomar är faktiskt inte lika rättskaffens och präktiga som du. Många vill vara rebelliska och gör tvärt emot mot vad man "bör och ska" göra. En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag.
*Stintan*
10-10-2012, 21:39
CITAT (Christa @ 10-10-2012, 21:30)  Jag har faktiskt letat efter samlad information om riskerna med rökning men inte hittat någon så om du känner till någon sådan på nätet så skulle det vara intressant att få en länk.
Att rökning ökar risken för fertilitetsproblem hos både kvinnor och män kanske kan vara intressant för ungdomar.
Sedan kan man ju summera vad det kostar att röka i 50 år.
Det som gjorde att jag aldrig provade att röka var insikten om att man blev beroende och inte själv klarade att bestämma över sin egen kropp. Min far var storrökare och fick sprutor i ändan för att lättare kunna sluta men det hjälpte inte. När han var drygt 60 år fick han multiinfarktdemens och dom sa på sjukhuset att det berodde på rökningen. När jag googlar på "antirökkampanjer" så kommer det upp 2 160 resultat. Beträffande fertilitetsproblem så är nog risken större av P-piller än av rökning. Vad har kostnaden med risker att göra? Det är väl ändå upp till var och en vad man vill prioritera. Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in
Ugglemormor
11-10-2012, 02:24
Elisabeth, Du kanske missuppfattade mig eller läste inte ordentligt..... I mitt fall är det fråga om akutop. med viss fördröjning pga att just denna op. tar minst 4-5t. att göra och de hade inte så lång tid nu omedelbart. Så det är inte fråga om den vanliga vårdplaneringen utan en lucka så snabbt de kan få det, men inte vänta mer än någon vecka till och det stod AKUTFALL på mina papper. Operationsplaneraren sade att hon fixar en tid åt mig snarast möjligt --- någon lyfts ut ur kön till senare tillfälle, det blir ett sådant beslut. Det är klart att om man råkar i en olycka, görs allt de kan för att rädda personen, där hinner man inte fråga efter om de röker, dricker el. är överviktiga. Sedan man kanske väntar med att operera pga riskerna. Förra gången jag var inne, kom det in en kvinna med akuta ryggskador o värk, men hon blev efter några dagar hensickad liggande i ambulans ..... orsak; - rökare och kraftigt överviktig. Kom tillbaka när du gått ner minst 25kg och varit rökfri en längre tid......Människan var kring 45 år, jobbade i hemsjukvården där hon skadat sig. --- Hur ska man då bedömma att hon inte var i akut skede att få hjälp? Hon låg i samma rum som jag ..... hon själv sade att hon kommer att bli sängliggande i sin lägenhet med massa piller..... En yngre kille hade skadat sig i en bilolycka, skickades hem med orden att sluta röka, sedan ska vi se till att du kommer i vårdkön.....Han svor förbannelser över personalen att det rök om en. Han hade småbarn o fru att ta hand om. Han var normalviktig. Det finns flera fall jag vet om att de kämpar med sina kilon och rökbegäret och orkar inte arbeta pga. smärtor och funktionshinder. Man hamnar mellan två stolar ...... ingen bra sits i dagens samhälle och fler blir de ........... Hur man än gör så har man ändan bak och just dessa skulle behöva tas hand om--- men det finns ju risker och dålig läkning .... så jag förstår läkarna, men ändå känns det svårt att se på dem som inte får det de behöver...... Något att upplysa om till ungdommar när de inte tänker på det själv ..........  OBS: - jag är inte ute efter att jaga varken rökare el. överviktiga, endast fakta.
Natur liv
11-10-2012, 04:10
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2012, 21:27)  Natur liv enl. dig måste alla föräldrar bli nykerister, får absolut inte röka, måste äta hälsosamt, får inte köra bil för då ryker miljötänkande osv..... Det är inte bara föräldrar som är förebilder. Just i tonåren kan andra vuxna/ungdomar betyda mycket mer som döredöme.
Christa
11-10-2012, 05:44
CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:33)  Alla ungdomar är faktiskt inte lika rättskaffens och präktiga som du. Många vill vara rebelliska och gör tvärt emot mot vad man "bör och ska" göra.
En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag. Att avstå från att röka ser inte jag som präktighet eller att man gör det för att man "bör" göra det. Det är ju något man gör för sin egen skull och inte för andras. Det handlar mer om att vara insiktsfull och förstå konsekvenserna av det man gör. För min del skulle en sådan kampanj som du föreslår inte ha haft någon effekt alls. Vad är det som gör att information om vilken effekt rökning kan ha på hälsan inte får unga människor att avstå?
Christa
11-10-2012, 05:53
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 22:39)  När jag googlar på "antirökkampanjer" så kommer det upp 2 160 resultat. Beträffande fertilitetsproblem så är nog risken större av P-piller än av rökning. Vad har kostnaden med risker att göra? Det är väl ändå upp till var och en vad man vill prioritera. Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in  Nu googlade jag på hälsorisker och hittade faktiskt en lista. Den är inte fullständig men den har med 32 sjukdomar som är betydligt vanligare bland rökare. Frågan är dock om ungdomar verkligen får information om detta. När det gäller kostnaden så menade jag ju hur mycket det kostar för den som röker. Många unga vill ju äga en massa saker och om man tydliggör hur mycket man skulle kunna köpa för pengarna om man avstår från att röka så kan det nog ha effekt. Hur många dagars rökning som motsvarar ett körkort, en bil osv.
tomas99
11-10-2012, 07:17
rökning borde vara straffbart oskyldiga dööör,skulle kunna tänka mej som straff att fotboja med en sniffer som känner av återfall, och om inte det hjälper så ett kortare fängelse straff
Myosotis
11-10-2012, 08:36
Vi såg otäcka filmer i skolan. Jag ville slippa bli så sjuk så jag bestämde att jag aldrig skulle börja röka, supa eller knarka. Så enkelt är det. Båda mina föräldrar röker. De sa väl att det inte är så nyttigt och att de inte rekommenderade att jag skulle göra det, men det var aldrig några förbud eller predikningar. Konstigt nog fanns det ju andra ungdomar som sett samma äckliga filmer men som ändå började röka, jag har aldrig kunnat fatta varför. Sen när man väl är fast är det så klart svårt att sluta, men den där första cigaretten, VARFÖR testar man  jag kan inte begripa det. Ibland handlar det kanske om grupptryck, att någon inte vågar tacka nej  men hur vanligt är det? Jag har då aldrig blivit erbjuden en cigarett. CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:33)  En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag.  Det där tror jag mycket på. Om alla kompisar skulle hånskratta åt en ungdom som börjar röka skulle det förmodligen förlora mycket av sin tjusning.
CITAT (tomas99 @ 11-10-2012, 08:17)  rökning borde vara straffbart oskyldiga dööör,skulle kunna tänka mej som straff att fotboja med en sniffer som känner av återfall, och om inte det hjälper så ett kortare fängelse straff VA???
tomas99
11-10-2012, 09:01
CITAT (silos @ 11-10-2012, 09:38)  VA??? Oskyldiga dör av passivrökning, mammor och pappor dör i förtid.
Ugglemormor har helt rätt. Jag har flera vänner som fått sluta röka och vara rökfria i minst tre månader innan operation och även efter. Jag tycker att det är bra, då läkningen och rehabiliteringen faktiskt blir mycket sämre om man röker.
Men ingen ska nekas akutvård, om man skadat sig.
Christa
11-10-2012, 09:15
CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 03:24)  Elisabeth, Du kanske missuppfattade mig eller läste inte ordentligt..... I mitt fall är det fråga om akutop. med viss fördröjning pga att just denna op. tar minst 4-5t. att göra och de hade inte så lång tid nu omedelbart. Så det är inte fråga om den vanliga vårdplaneringen utan en lucka så snabbt de kan få det, men inte vänta mer än någon vecka till och det stod AKUTFALL på mina papper. Operationsplaneraren sade att hon fixar en tid åt mig snarast möjligt --- någon lyfts ut ur kön till senare tillfälle, det blir ett sådant beslut. Det är klart att om man råkar i en olycka, görs allt de kan för att rädda personen, där hinner man inte fråga efter om de röker, dricker el. är överviktiga. Sedan man kanske väntar med att operera pga riskerna. Förra gången jag var inne, kom det in en kvinna med akuta ryggskador o värk, men hon blev efter några dagar hensickad liggande i ambulans ..... orsak; - rökare och kraftigt överviktig. Kom tillbaka när du gått ner minst 25kg och varit rökfri en längre tid......Människan var kring 45 år, jobbade i hemsjukvården där hon skadat sig. --- Hur ska man då bedömma att hon inte var i akut skede att få hjälp? Hon låg i samma rum som jag ..... hon själv sade att hon kommer att bli sängliggande i sin lägenhet med massa piller..... En yngre kille hade skadat sig i en bilolycka, skickades hem med orden att sluta röka, sedan ska vi se till att du kommer i vårdkön.....Han svor förbannelser över personalen att det rök om en. Han hade småbarn o fru att ta hand om. Han var normalviktig. Det finns flera fall jag vet om att de kämpar med sina kilon och rökbegäret och orkar inte arbeta pga. smärtor och funktionshinder. Man hamnar mellan två stolar ...... ingen bra sits i dagens samhälle och fler blir de ........... Hur man än gör så har man ändan bak och just dessa skulle behöva tas hand om--- men det finns ju risker och dålig läkning .... så jag förstår läkarna, men ändå känns det svårt att se på dem som inte får det de behöver...... Något att upplysa om till ungdommar när de inte tänker på det själv ..........  OBS: - jag är inte ute efter att jaga varken rökare el. överviktiga, endast fakta. Det är intressant det du berättar. Det kände jag inte till. Undrar om det är så på alla sjukhus? Det låter ju lite brutalt men om operationen innebär stora risker för den som röker och resultatet dessutom inte blir bra så är det ju för patientens egen skull. Det är ju dock viktigt hur dom får informationen och att dom samtidigt erbjuds hjälp att sluta röka. Om ungdomar skulle låta bli att börja röka om dom fick kännedom om det du har berättat vet jag inte men andra här tycker ju att information om hälsorisker inte hjälper. I så fall skulle kanske ungdomarna behöva jobba med konsekvenser av handlingssätt och val i livet och diskutera hur mycket man faktiskt själv kan påverka.
CITAT (tomas99 @ 11-10-2012, 10:01)  Oskyldiga dör av passivrökning, mammor och pappor dör i förtid. Det fattar jag och vad det gäller barn så är det hemskt,men de vuxna kan ju välja bort att vistas i en miljö där det röks. Att straffa människor hjälper inte det minsta!!!
tomas99
11-10-2012, 10:24
CITAT (silos @ 11-10-2012, 11:14)  Det fattar jag och vad det gäller barn så är det hemskt,men de vuxna kan ju välja bort att vistas i en miljö där det röks.
Att straffa människor hjälper inte det minsta!!! är du för att alla droger skall släppas fria som tex knark? droger skall bekämpas framför allt när det drabbar oskyldiga barn som blir föräldrar lösa i förtid!
Ugglemormor
11-10-2012, 10:58
christa,
Jag känner inte till hur det är i hela landet, men mina erfarenheter kommer från 2 olika landstings ort. kliniker där de har noll tolerans .....
Vem/vilken läkare vill göra en operation som har dålig prognos, men kan bli bättre med hjälp till att gå ner i vikt och sluta röka/snusa? Förstår att läkaren vill få gjort ett bra jobb åt sin patient, inget kul att operera halva dagen på en och samma patient när efterarbetet är osäkert. Visst finns det massor av risker med en normal operation också, så det nekar jag inte alls även att man inte har de andra problemen att ta hand om först......
Det står ju stora affischer på vårdcentralen om detta att de ställer upp med hjälp åt dessa patienter. Namn på kontaktperson osv. Svårt att undgå att se den om man nu inte är helt blind........ Tur att det finns sådan hjälp, då blir ju resultatet/livskvaliten bättre efter ingreppet i normala fall.
Anma,
Det klart att man ska ta hand om olyckor med skador direkt, men om de är rökare, blir ju läkningen haltande, men meningen har ju varit att rädda livet på en person oavsett vikt, rökning o annat i tankarna. Det hoppas att jag var tydlig nog med det,
Visst är det jävligt att få gå så länge med smärtor och att man inte bli tagen på allvar. en del tål mer och andra mindre, så är det........endast den som har värken vet det säkert! ....
Själv fick jag rådet att dra ner på rökningen innan operation, inget annat. Men det beror kanske på hur omfattande operation man skall genomgå, hur den frestar på kroppen. Hos mig tog dom bort en spottkörtel och jag åkte hem dagen efter. Vad röksugen jag var. Då såddes nog fröet till att sluta röka.
herkules
11-10-2012, 11:42
CITAT (Myosotis @ 11-10-2012, 09:36)  /.../  Det där tror jag mycket på. Om alla kompisar skulle hånskratta åt en ungdom som börjar röka skulle det förmodligen förlora mycket av sin tjusning. att håna någon eller några är helt galet, så gör man inte!
herkules
11-10-2012, 11:51
CITAT (Anma @ 11-10-2012, 10:12)  Ugglemormor har helt rätt. Jag har flera vänner som fått sluta röka och vara rökfria i minst tre månader innan operation och även efter. Jag tycker att det är bra, då läkningen och rehabiliteringen faktiskt blir mycket sämre om man röker. Men ingen ska nekas akutvård, om man skadat sig. pratade med min läkare om det att rökare nekas vård, hon tycker det är helt sjukt. alkoholister får levertransplantationer medan rökare och narkotikamissbrukare behandlas som skit inom vården. missbruk som missbruk tänker jag. står någon inför en operation som kräver rökstopp så får vården se till att den människan slutar röka, behandlingshem mm. det daltas och läggs en jäkla massa pengar på fyllskallar som egentligen inte har en tanke på att sluta, men jisses, det är ju en sjuuuukdom. blir trött.
Rökning är också en sjukdom. En beroendesjukdom.
herkules
11-10-2012, 13:14
CITAT (Anma @ 11-10-2012, 13:03)  Rökning är också en sjukdom. En beroendesjukdom. jo man kan ju tycka det. :/
*Stintan*
11-10-2012, 13:16
CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 11:58)  ............
Det klart att man ska ta hand om olyckor med skador direkt, men om de är rökare, blir ju läkningen haltande, men meningen har ju varit att rädda livet på en person oavsett vikt, rökning o annat i tankarna. Det hoppas att jag var tydlig nog med det,
Visst är det jävligt att få gå så länge med smärtor och att man inte bli tagen på allvar. en del tål mer och andra mindre, så är det........endast den som har värken vet det säkert! .... Du har skrivit flera gånger att läkningen blir haltande om man är rökare. Kan man verkligen generalisera så? Jag vet att det inte nödvändigtvis behöver vara så och jag vet också fall där läkningen varit långdragen och svår hos ickerökare. Finns alldeles för mycket skrämselpropaganda som inte har någon effekt alls anser jag.
Ugglemormor
11-10-2012, 13:36
Vill bara påäntera (frl ord) att det erbjuds ju hjälp från vårdcentraler, åtminståne här omkring, för att hjälpa dessa som fastnat i alkohol, rökning och är överviktiga....... tycker att de gör så gott de kan om man vill ha den hjälpen .... ex. att bli opererad, särskilt i skelettet, vilket tar upp till ett år att läkas i normala fall efter större ingrepp... Tänk vilken tid det tar efter op att kämpa med rehab. även att man gråter av rena utmattningen och att det tar så lång tid. Kan hända att mindre op. inte behövs samma hårdhanskar som på ortopeden, vet inte mer om den biten. Fick en narkosskada på tungan (klämdes) och när jag kom till öron-näs o halsklin. frågade ingen om rökning, men det gick ju fort. Läkaren tog tag i min tunga och när jag såg saxen, så svimmade jag, men hon hann klippa bort den felande delen....... Under min utbildning i slutet på -70 talet kom det in en ca 30 årig, svårt alkoliserad kille med njujrar som inte funkade, men han nekades att få en ny njure om han inte la av med alkoholen och skulle gå i dialys medan han väntade, men såg hans dödsannons i tidningen bara några månader senare, vet inte vad som dick fel för jag var endast elev tillfälligt på den avdelningen... Har själv fått förfrågan att dela med min lever, men sade nej när personen skulle ändå supa upp den enl. hen själv. sjukt!...
Ugglemormor
11-10-2012, 13:44
Stintan, Men varför har de då dessa regel om det inte skulle betyda något för läkningen? Alla är vi olika, så det finns säkert undantag, precis som du påpekar det och jag säger inte emot det för bättre än såhär vet jag inte. Visst finns det fall som är olika det gängse, utan vidare så jag säger inte emot, du vet ju om det fallet, vilket jag inte gör. ........
Visst är rökning ett hälsoproblem men inte särskilt stort om man ser till samhället i övrigt. Varför ökar vissa sjukdomar, vad är det i miljön som utlöser astma, allergier, cancer mm. Enligt en studie var väl hemmet i sig den osundaste platsen, särskilt för småbarn eftersom dom stoppar saker i mun, alltifrån plastleksaker till textilier . En rökfri miljö är bra men knappast den stora boven i vårt samhälle.
Ugglemormor
11-10-2012, 19:11
gnon49, Ja visst finns det massor av olika faror man kan råka ut för, inte tu tal om annat. Nu var rökningen satt i samband med vissa operationer. Vad vet vi som har levt som små bland rökande föräldrar? Jag undrar bara, om det var därifrån man fick sin astma som inte är knyten till någon allergi? Jag vill inte kasta skit på varken de som röker eller dricker, för det är deras val. Det kan jag göra är att det inte sker i mitt hem. Cikarettröken utlöser min astma direkt, så där jag finns, i mitt hem, kan jag välja hur jag vill ha det, men dock tar de rökande vännerna hänsyn till det. De andra sjukdommar du nämner finns nog i vår omgivning på olika sätt och hur kommer man tillrätta med det? Kanske kommer det att finnas lösningar för en del av dessa olika sjd med tiden, om vi inte redan har vissa tankar och aningar om en del sakerna...........
kerstin z5-6
11-10-2012, 19:16
Citerar en av mina favorit krönikörer"
Du får välja en av tre politiker. Den förste är känd för att ha haft samröre med korrupta personer. Han rådfrågar astrologer, har flera älskarinnor, kedjeröker och dricker alldeles för mycket. Den andre har fått sparken från två förtroendeuppdrag. Han går i regel upp först klockan elva på förmiddagen. Han rökte opium som ung och dricker stora mängder alkohol varje dag. Den tredje är emellertid en trogen man. Han är dekorerad krigshjälte, vegetarian och varken dricker eller röker.
Rökare har blivit det moderna samhällets paria. Det räcker uppenbarligen inte med att man förbjudit dem på krogar. Nu höjs röster för att förbjuda rökning också utomhus. Det är modiga människor som blossar vidare. Att fortfarande våga röka under sådana omständigheter bör ses som en gerillahandling mot moralismen.
Moralkakorna begränsas dock inte längre till saker som stör andra. Några landsting införde för några år sedan snusförbud för anställda på arbetstid och Essunga kommun har nyligen gjort samma sak. Gävleborgs läns landsting tvingar de anställda att blåsa i alkomätare. Hälsocoacher lägger sig på många håll i anställdas privata levnadsvanor och försöker på så sätt höja företags effektivitet.
Landet svämmar över av livsstilsfascister som tillsammans med byråkrater försöker skapa ett evigt liv till medborgarna. Och staten accepterar snart inga avvikelser från den hälsosamma vägen. För i smyg har man valt att anställa den tredje av de män jag beskrev i början av texten. Den förste var Franklin D Roosevelt, den andre Winston Churchill och den tredje Adolf Hitler. Är det inte dags att välja om?
Han säjer det jag tänker David Eberhard-(Förkortad version av ;Dags att sätta stopp för hälsomoralismen
Mycket tänkvärt, Kerstin!
*Stintan*
11-10-2012, 19:24
CITAT (Ugglemormor @ 11-10-2012, 20:11)  gnon49, Ja visst finns det massor av olika faror man kan råka ut för, inte tu tal om annat. Nu var rökningen satt i samband med vissa operationer. Vad vet vi som har levt som små bland rökande föräldrar? Jag undrar bara, om det var därifrån man fick sin astma som inte är knyten till någon allergi? Jag vill inte kasta skit på varken de som röker eller dricker, för det är deras val. Det kan jag göra är att det inte sker i mitt hem. Cikarettröken utlöser min astma direkt, så där jag finns, i mitt hem, kan jag välja hur jag vill ha det, men dock tar de rökande vännerna hänsyn till det. De andra sjukdommar du nämner finns nog i vår omgivning på olika sätt och hur kommer man tillrätta med det? Kanske kommer det att finnas lösningar för en del av dessa olika sjd med tiden, om vi inte redan har vissa tankar och aningar om en del sakerna...........  De flesta jag känner som har astma och/eller allergier har inte rökt själva eller har haft föräldrar som rökt.
Ugglemormor
11-10-2012, 19:34
Stämmer delvis --- jag har aldrig rökt, men min far gjorde det i det rummet som även jag sov. Tyckte att det luktade mycket illa ......det gjorde ett jag inte ens hade tanke på att prova på det.....han gick upp även på natten för att röka, sittande i sin säng ....urk!  .. . Mor med de andra barnen sov i ett annat rum och på den tiden rökte hon inte......
Bengalow
11-10-2012, 19:47
För mig är rökning en terapi. När jag vill varva ner, eller byta inställning till livet, så är det skönt att kunna göra det med en cigarett. Jag njuter helt enkelt, och inbillar mig, att det inte vore det samma utan en sådan last. Hänsyn till omgivningen har jag fått lära mig med åren... Samma sak med alkohol - det är en njutning. Jag är beroende, kan jag säga, utan att skämmas. Jag tycker det är skönt, att kunna dricka vin till maten varje dag. Att ta sin Dry martini eller Gin&Tonic på eftermiddagen innan middagen känns avslappnande. Men som sagt, jag skulle inte kunna vara utan - därtill är livet alldeles för ensidigt. (Jfr tråden där orken tryter...!)
På tal om rökning som roten till så mycket ont....
Att det inte är helt ofarligt precis, vet nog alla vid det här laget, men det skulle vara intressant att höra hur ni ställer er till missbruket av utlandssemestrande då? Är det inte snart dags att fokusera lite på detta fenomen också? Nu tänker jag inte bara på den negativa påverkan på miljön som detta evinnerligan flackandet de facto medför, utan mer på vilket allt snabbare växande hot mot folkhälsan detta utgör? Så sent som igår fick vi nya rapporter på jobbet om ökningen av multiresistenta bakterier. De värsta bovarna bakom smittspridningen av bl.a. ESBL är just dessa "semesterresemissbrukare". Bl.a. nämndes Thailand och hur skrämmande många % av resenärerna som kommer hem därifrån bärande på dessa fruktansvärda bakterier.(Tyvärr minns jag inte exakt hur många % det rörde sej om och låter det därmed vara helt osagt, men chockerande mycket var det.)
Vad gör vi åt problemet tycker ni? Är det verkligen rätt att dessa potentiella smittspridare (som aldrig någonsin ens behöver drabbas av några hälsoproblem för egen del) ska tillåtas att fortsätta få röra sej fritt ute i samhället på det här viset?
De är ju dessutom så oändligt mycket lömskare än rökare. Rök ser man ju åtminstone och man kan undvika att gå i närheten av någon som röker, men hur katten ska man kunna skydda sej mot en osynlig fara??
Passiv rökning, vad är det i jämförelse med de föräldrar som helt samvetslöst drar iväg till länder som är kända för att ha stora problem med multiresistenta bakterier. Sedan kommer de hem och överför bakterierna på sina barn?! (Då har ändå de stackars barnen inte ens fått följa med själva, dom har bara blivit utsatta för passivt utlandsresemissbruk!)
Ska de t.ex alls tillåtas inlägganing in på vanliga sjukhus och därmed utgöra en livsfara för andra mer utsatta och infektionskänsliga medpatienter? Ska de portas i affärer, banker, arbetsplatser, krogar o.s.v, där det rör sej många människor. Dom kanske åtminstone borde sättas i karantän vid hemkomsten ett tag?
Skämt åsido, men lite sans och balans vore önskvärt. När ska man sluta stirra sej blinda enbart på rökning, det finns som sagt ett långt större överhängande hot som också bör läggas lite krut på...SNART!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|