CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2012, 14:27)

Christa när jag för många år sedan var på SU p.g.av min trasiga rygg sp frågade mig professorn om jag röker. Ja sa jag då. Och då var det klart. Problemet var klart för honom att det är rökningens skull
Men när jag förklarade för honom att när jag fick problem med ryggen hade jag inte ens en cigarett i handen, ännu mindre rökt ja då blev han sur och grinig och otrevlig. Inte kan en patient prata emot herrn professor som hade så klar tför sig hur det låg till, hur fel det än var.
Christa förklarade läkaren för en thej som då var ihop med sonnen vad det var för fel? Tror inte riktig fpå det för annars har han gjort fel.
Vet hur noga det är med sekretess när jag går ihop med sambon till läkaren eller han med mig.
Elisabeth
Det där med ryggen förstod jag inte riktigt. Vaddå "hade inte ens en cigarett i handen"? Menade du egentligen att du aldrig hållit i en cigarett och än mindre rökt någon gång innan du fick problem med ryggen?
Självklart pratade inte läkarna direkt med mig förutom när det gällde min egen far. När det gäller dom övriga så är det deras söner som berättat för mig.
Den första fick flera hjärtinfarkter innan han fyllt 50 år. Han rökte ca ett paket Comerce utan filter per dag. Han fru fick sedan kol. Hon rökte samma. Han blev nog ca 60 år men fick släpa med sig en syrgastub resten av livet.
Den andra fick lungcancer men dom upptäckte inte det innan han hade fått metastaser i hjärnan så dom kunde ingenting göra. Han var drygt 60 år
Min nuvarande sambos far hade kol och en rad andra sjukdomar som är vanligare bland rökare.
Min pappa fick multiinfarktdemens när han var drygt 60 år och läkarna sa att det berodde på rökning. Han rökte minst ett paket per dag.
Tror du fortfarande att dessa fyra personer skulle blivit sjuka på samma sätt om dom inte hade rökt?