Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta Havtorn nu ?
          torkil
          Inlägg 12-10-2012, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 15 850

Tänkt bygga en mur där jag nu har 3 Havtorn, 2 Julia och en Romeo. Planterade för 3 år sedan och de står nog för skuggigt, har inte växt mycket och bara några få bär andra året. Går det att flytta nu ?, zon 2-3, och vi hade någon minusgrad för första gången nu sista 2 nätterna.
          Tacksam för råd

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 14-10-2012, 00:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tror att prisskillnaden beror på två saker, men du kanske bör kolla med en odlare också. Dels är havtornsplantorna ett eller två år äldre. Dels görs de inte i så många exemplar som vinbär. Kanske är också grundmaterialet för odlaren dyrare.

Jag har satt flera sorter. Romeo och Julia som E-planta (www.eplanta.com) var snabbare att ge bär än en tysk sort som jag också testade. Julia pinnade på enormt starkt första och andra året, de gjorde de tyska också. På andra året i backen gav honplantorna bär. Kanske blir det bär på de tyska också, vem vet.

Jag planterar mer havtorn nu och kommer att testa fler sorter. Det är för övrigt en mycket vacker buske! Silvrig, snabbväxande, bullig, tät nedifrån och upp, anspråkslös förutom att den vill ha sol - och med lysande bär som är extremt nyttiga och lyxiga (ovanlig smak, dyra att köpa).

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon