CITAT (Bettson @ 30-11-2004, 23:27)
En arbetsledare jag känner säger så här: Jag bjuder alltid på min yrkeskunskap och gör därigenom billiga jobb till stor intäkt. Om chefen är dum så börjar jag med att inte göra så billiga jobb och förhandla fram en sämre intäkt. Hjälper det inte så gör jag något dyrt. Man skall placera problemen där de här hemma. Dvs chefen vältrar över problemen på sin mellanchef. Om högsta chefen inte lyssnar på argument för att inte göra detta så ser man till att chefen får problemet tillbaka. Dvs det syns i ekonomin. Chefen fattar alltid budkapet.
Det du beskriver är ett typiskt exempel på hur en underordnad/svagare part kan få sin vilja igenom/påverka gentemot en överordnad/starkare part. I den engelskspråkig litteraturen beskrivet som "weapons of the weak". Eftersom världen tyvärr ser ut som den gör så är det nog oftare kvinnor än män som använder sig av denna strategi. Har vi inte det gamla svenska talesättet: "Kvinnans list överträffar mannens förstånd".? Därmed är inte sagt att detta beteende skulle vara speciellt kvinnligt eller manligt. I de rådande maktförhållandena används denna strategi av den svagare parten.