Ingen fara, det finns massor av möjligheter för detta träd! Och det är härligt med träd som får ha en egen, alldeles speciell form. Din snittläggning, dvs hur du anpassat snitten efter trädets förmåga att övervalla, är också väl gjorda.
Finns hopp om att detta kan bli ett riktigt personligt, härligt smycke nära huset!
Som detta.

Foto taget av Slottsträdgårdsmästaren Hasse Wester, se mer på sajt
här.Så här skulle jag gjort:
1. Sträckanordningen anläggs i maj och tas bort vid lövfällning. Efter lövfällning bidrar ofta sträckningar bara till att det skaver i frostiga material och trädet bygger inte heller på sig under denna period. Under bladsäsongen kan man eftersträcka lite så att trycket mot stammarna som man sträcker inte blir så högt.
2. Anläggningsytan mot stammarna ska vara brett, ca 1 dm. Kan göras genom att man använder t ex lakansremsor som man viker några gånger och därmed får starka. Inga loopar som går runt grenar ett varv, det strangulerar (stryper). Lakansväven knyter man i snöret som i sin tur binds mot stolparna.
3. Jag skulle, tror jag, ha skurit bort en av grenarna som går från stammen och upp. Den är markerad i rött till höger i bild 3 nedan. Det ser inte ut som att den kommer ha en bra framtid där när den blir grövre. Tar man bort den får man också bort den avkapning som gjorts högre upp, om jag fattar biderna rätt. Viktigt att man lägger snittet rätt och inte skadar det man behåller här, tar lite tid att pilla med.
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm. Juli-augusti är en bra tid för detta.

4. Ett litet snitt för att ta bort den avkapade grenen här också. Till vänster i bild. Till höger den som jag tolkar växer långt nedifrån stammen, som jag tror jag också skulle tagit bort.
http://217.70.34.228/forums/uploads/135005..._5105_23690.jpg5. Sedan skulle jag också ha ökat tilllväxten i trädet. Man kan göra det på flera sätt. Ett enkelt sätt är att köpa tre kogödselsäckar och lägga på gräsmatten nu efter bladfall, eller tidigt i vår. Eller lägga ut obrunnen (okomposterad) stallgödsel om du har, motsvarande minst tre 50literssäckar. Sedan är bevattning, ca 75 liter i veckan, också viktigt under torrperioder - helst innan trädet fått vara med om den torrperiod under bladsäsong. Det är en fördel för trädet att få lite högre tillväxt än det har.

Det är charmigt med träd intill hus och kan vara viktigare arkitektoniskt än taksprång, vägglamor och allsköns annat!

Redigerat av Cilla: 14-10-2012, 19:44