CITAT (pejori @ 16-10-2012, 00:54)

Varför det????
Ett "skitord" enl. mig som syftar till könlösa varelser.
I min värld har alla en könstillhörighet.
Med ordet "H*N väljer du själv könet, utifrån vad
du tror.

Förlåt att jag går offtopic nu men jag måste bara bemöta detta. Det finns en generell (tyvärr EXTREMT vanlig) missuppfattning om ordet hen, att det skulle handla om könlösa personer och att de som använder det inte tycker det ska finnas kvinnor och män. Det är så fel det kan bli.
Hen funkar på PRECIS samma sätt som ditt "h*n". Hur skulle du uttala "h*n" i verkligheten? Med hen så slipper man säga "han eller hon", eller förutsätta att personen i fråga är det ena eller det andra könet. Vet man inte vilket kön det är så kan man säga hen. Ex. "Är din tandläkare bra? Gör hen alla viktiga undersökningar?" Man kan byta ut det mot "personen" eller "den", men det kan ofta kännas lite konstigt eller opersonligt. Hen finns inte för att "ta bort" män och kvinnor, absolut inte, utan det är helt enkelt ett smidigt litet ord att använda när man
inte vet vilket kön det handlar om. Det är precis som du säger: med ordet hen väljer du själv könet, utifrån vad
du tror...
Sen handlar inte genus om att försöka "prata bort" manligt och kvinnligt kön för självklart är det en skillnad - ser man inte det har man nog bott under en sten hela sitt liv. Sen finns det såklart människor som rent psykiskt känner sig som en mix däremellan. Alla varianter är okej! Man är lika mycket en underbar människa för det. Däremot går det ut på att inte tränga in folk i en KÖNSROLL - vilket är en helt annan sak än de biologiska skillnaderna. Det handlar om att flickor ska vara på ett visst sätt och pojkar på ett annat. Flickor "ska" vara söta och gulliga och hjälpsamma och ha kläder med söta, försvarslösa djur, medan pojkar "ska" vara "grabbiga" och tuffa och ha häftiga kläder med Spindelmannen på. Små flickor (barn) behandlas oftast på ett helt annat sätt än pojkar. Varför?
Redigerat av Rebecca: 16-10-2012, 08:18