Full version: Väl mött igen.
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Rudan har lämnat vassen efter en veckas självvald bortavaro. Lugnare nu här när den ena bråkstaken tydligen fått respass, ett par månader för sent. Frågan är hur länge det dröjer innan han är tillbaka med fjärde nicket? En kvar...

Men nu skall vi vara glada. laugh.gif bravo.gif yaay.gif
Eva i Skåne
Välkommen tillbaka Ruda. Jag har saknat dig.
Piccante
Jag är så lite på odla nu så jag har inte märkt att du varit borta Ruda och än mindre att något nick försvunnit dunno.gif
Gossen Ruda
CITAT (Piccante @ 14-10-2012, 20:16) *
Jag är så lite på odla nu så jag har inte märkt att du varit borta Ruda och än mindre att något nick försvunnit dunno.gif

Man saknar inte kon förrän båset är tomt. laugh.gif Fast det kan ju dröja innan man upptäcker det tomma båset.
Monarda
Säger också välkommen tillbaka, funderade ett tag om du redan gått i vinterdvala som rudor plägar göra.
Aqvakul
Odlas ordningsman är alltså åter på plats!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2012, 22:05) *

tummenupp.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2012, 22:05) *

Ja, då är ni två igen! Ordningsmän alltså.

F.ö. tycker jag att Rudans eviga hackande på dem som inte faller honom i smaken är både tröttsamt och trist.
Gita
hattstugan

Kul att se dig här igen Ruda!

Du har varit saknad!
silos
CITAT (Gita @ 15-10-2012, 06:40) *
F.ö. tycker jag att Rudans eviga hackande på dem som inte faller honom i smaken är både tröttsamt och trist.
Gita

Och jag kan bara hålla med dig Gita!
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 15-10-2012, 06:40) *
Ja, då är ni två igen! Ordningsmän alltså.

Gita

Jag tror nog att du inte fattat men så har du inte heller drabbats av personliga påhopp och elaka kommentarer. Att du inte heller har sett något kan kanske bero på att de flesta hunnit raderas innan du noterat dem, eller på att du själv är rätt så bra på att inflicka personangrepp i dina potitiska inlägg. Samma skrot och korn alltså.
Alexander-VG-zon3
Är iförisg inte så aktiv på småprat längre, och kan ha missat, finns det kvar att läsa var?
FruTrädgårdstomte
"Väl mött igen."

blomma.gif
*Stintan*
Jisses säger jag bara! blink.gif
gnon49
Nu verkar ju moderationen fungera och det är ju det viktigaste. För det är ju skillnad på gnabb o högt tonläge till rena jävulskap devil.gif vilket ju skett med vissa trådar den senaste tiden. Men diskussioner skall vara intressanta, inte menlösa, här i småprat.

Forumet är ju trots all vi.
Pia L
Gossen Ruda, ditt ena "bekymmer" som nu är gästlistad, det är inte så att du känner att du själv triggat henne/honom i inläggen?
Jag läser nästan alla trådar i småprat men kommenterar inte så ofta, visst kunde "gästen" vara vass i orden många gånger, men läste man alla dina egna inlägg och svar så fick i alla fall jag uppfattningen att du själv triggade igång något som kunde ha undvikits genom tystnad.
Om man nu är så in i norden irriterad på någon här inne, varför blockerar man inte bara den personen så slipper man se vad den skriver?
Jag irriterar mig bara på en enda, men väljer att inte läsa alla långa, tröttsamma, felstavade inlägg från denne person.
Att sätta sig på händerna istället för att omgående knattra på tangentbordet eller gå ifrån datorn tills man lugnat sig är också något man kan tänka på.
herkules
hej igen ruda, snart kanske vi kan ha en diskussion om licensjakt på varg, det börjar närma sig.

fast inte här då naturligtvis, utan i naturforumet, jag håller hårt på var sak på sin plats!
Gossen Ruda
CITAT (Pia L @ 15-10-2012, 11:31) *
Gossen Ruda, ditt ena "bekymmer" som nu är gästlistad, det är inte så att du känner att du själv triggat henne/honom i inläggen?
Jag läser nästan alla trådar i småprat men kommenterar inte så ofta, visst kunde "gästen" vara vass i orden många gånger, men läste man alla dina egna inlägg och svar så fick i alla fall jag uppfattningen att du själv triggade igång något som kunde ha undvikits genom tystnad.
Om man nu är så in i norden irriterad på någon här inne, varför blockerar man inte bara den personen så slipper man se vad den skriver?
Jag irriterar mig bara på en enda, men väljer att inte läsa alla långa, tröttsamma, felstavade inlägg från denne person.
Att sätta sig på händerna istället för att omgående knattra på tangentbordet eller gå ifrån datorn tills man lugnat sig är också något man kan tänka på.

Den enda triggningen jag bestod i var att skriva normala inlägg, inlägg som så gott som alltid kommenterades av ett elakt, spydigt eller på annat sätt oönskat inlägg. Mobbing kallas det ibland. Jag slutade för länge sen att kommentera honom för att undvika triggning men han fortsatte. Jag skrev dock ett antal inlägg om behovet av moderering utan att nämna något namn, han fattade ändå vad det gällde honom. Mäkligt. Det går att blockera inlägg men då får man samtidigt inte veta vad för jäkelskap man blir utsatt för. Jag klarar utmärkt av att läsa dylika inlägg utan att reagera, fast ett antal PM och mail till Katarina och Heléne har det blivit. Jag har som sagt hållit mig härifrån i drygt en vecka för att se vad hände, resultatet blev att han letade igenom arkivet för att dra upp gammal skåpmat. Möjligen var det detta som till slut resulterade i avstängningen, jag vet inte och bryr mig inte.

Tack till alla andra välkomstinlägg.
Alba
Du säger hela tiden "han" - hm

[attachment=72887:funderar.jpg]
Myosotis
CITAT (Alba @ 15-10-2012, 13:15) *
Du säger hela tiden "han" - hm

Ja, om någon kallar sig "heinrich_stubel" är det väl inte så konstigt om man utgår ifrån att det är en "han".
Alba
Ja det där med nick kan ju vara lurigt. Man ska inte lita på att namnet anger könet tänker jag.
herkules
CITAT (Alba @ 15-10-2012, 13:32) *
Ja det där med nick kan ju vara lurigt. Man ska inte lita på att namnet anger könet tänker jag.

nää, fråga mig wink.gif
Alba
CITAT (herkules @ 15-10-2012, 13:34) *
nää, fråga mig wink.gif

biggrin.gif
Gossen Ruda
Man skall vara försiktig med könsbestämningar på nätet men ofta kan man av vad och hur en person skriver avgöra detta, dock inte alltid. Alla som minns Reserv håller nog med.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2012, 13:36) *
Man skall vara försiktig med könsbestämningar på nätet men ofta kan man av vad och hur en person skriver avgöra detta, dock inte alltid. Alla som minns Reserv håller nog med.

yes.gif
skogstroll
skogstroll här också rolleyes.gif
hattstugan

Skogstroll har också saknats forumet!!
skogstroll
tack, det har varit lite jobbigt ett tag - men skam den som ger sig
Gossen Ruda
Håller med om att skogstrollet varit saknat.
pejori
CITAT (skogstroll @ 15-10-2012, 19:35) *

H*n är alltid välkommen hit... tummenupp.gif
Alba
CITAT (skogstroll @ 15-10-2012, 20:12) *
tack, det har varit lite jobbigt ett tag - men skam den som ger sig

trostar.gif Kul att se dig igen.
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 15-10-2012, 19:35) *

wub.gif
Biggan_
Alla är välkomna tillbaka! Utom trollen då förstås!
Det stora undantaget är så klart skogstroll! kompiskram.gif
Fjortispower
Alltså hallå! rtfm.gif Ni får säga Hen biggrin.gif
pejori
CITAT (Fjortispower @ 15-10-2012, 23:18) *
Alltså hallå! rtfm.gif Ni får säga Hen biggrin.gif

Varför det????
Ett "skitord" enl. mig som syftar till könlösa varelser. crying.gif
I min värld har alla en könstillhörighet. dunno.gif
Med ordet "H*N väljer du själv könet, utifrån vad du tror. rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 16-10-2012, 00:54) *
Varför det????

Samma här, inga höns för mig. nono.gif Kan använda det ibland men med stor försiktighet. Det verkar vara framtaget av någon sorts könsförnekarlobbyistmaffia. biggrin.gif Mest kvinnor av någon okänd anledning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Våra 2 yngsta barnbarn är en flicka med snart 6 år och pojken med snart 4. Flickan är väldigt bestämd i sin klädval. Det skall vara flickkläder och inget annat. Inga unisex kläder där.....

Man kan ju a<ldrig prata bort det att det finns kvinnlig och manlig kön, så gärna vissa ville det.

Men i ett forum kan hen vara praktisk när man inte vet om det är en hon eller han.......

Elisabeth
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 08:36) *
Våra 2 yngsta barnbarn är en flicka med snart 6 år och pojken med snart 4. Flickan är väldigt bestämd i sin klädval. Det skall vara flickkläder och inget annat. Inga unisex kläder där.....

Man kan ju a<ldrig prata bort det att det finns kvinnlig och manlig kön, så gärna vissa ville det.

Men i ett forum kan hen vara praktisk när man inte vet om det är en hon eller han.......

Elisabeth

Lite så tänker jag också, annars kan jag bara hålla med om att det är ett jäkligt fånigt påfund.

Välkomna tillbaka, alla återvändare förresten! kram2.gif
Rebecca
CITAT (pejori @ 16-10-2012, 00:54) *
Varför det????

Förlåt att jag går offtopic nu men jag måste bara bemöta detta. Det finns en generell (tyvärr EXTREMT vanlig) missuppfattning om ordet hen, att det skulle handla om könlösa personer och att de som använder det inte tycker det ska finnas kvinnor och män. Det är så fel det kan bli.

Hen funkar på PRECIS samma sätt som ditt "h*n". Hur skulle du uttala "h*n" i verkligheten? Med hen så slipper man säga "han eller hon", eller förutsätta att personen i fråga är det ena eller det andra könet. Vet man inte vilket kön det är så kan man säga hen. Ex. "Är din tandläkare bra? Gör hen alla viktiga undersökningar?" Man kan byta ut det mot "personen" eller "den", men det kan ofta kännas lite konstigt eller opersonligt. Hen finns inte för att "ta bort" män och kvinnor, absolut inte, utan det är helt enkelt ett smidigt litet ord att använda när man inte vet vilket kön det handlar om. Det är precis som du säger: med ordet hen väljer du själv könet, utifrån vad du tror...

Sen handlar inte genus om att försöka "prata bort" manligt och kvinnligt kön för självklart är det en skillnad - ser man inte det har man nog bott under en sten hela sitt liv. Sen finns det såklart människor som rent psykiskt känner sig som en mix däremellan. Alla varianter är okej! Man är lika mycket en underbar människa för det. Däremot går det ut på att inte tränga in folk i en KÖNSROLL - vilket är en helt annan sak än de biologiska skillnaderna. Det handlar om att flickor ska vara på ett visst sätt och pojkar på ett annat. Flickor "ska" vara söta och gulliga och hjälpsamma och ha kläder med söta, försvarslösa djur, medan pojkar "ska" vara "grabbiga" och tuffa och ha häftiga kläder med Spindelmannen på. Små flickor (barn) behandlas oftast på ett helt annat sätt än pojkar. Varför?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 08:20) *
Samma här, inga höns för mig. nono.gif Kan använda det ibland men med stor försiktighet. Det verkar vara framtaget av någon sorts könsförnekarlobbyistmaffia. biggrin.gif Mest kvinnor av någon okänd anledning.

Men just i såna här sammanhang ett väldigt användbart ord när man faktiskt inte vet om det är fråga om en han eller hon. Vi saknar i svenskan ett könsneutralt pronomen så varför inte använda hen som det för att ta bort fokus från människors könstillhörighet. Varför ska könstillhörighet poängteras när det i många fall inte spelar någon som helst roll om det är en man eller en kvinna. Nya ord tillkommer ständigt så jag undrar varför just hen verkar så känsligt för en del? Ingen förlorar väl sin könstillhörighet för det. whist.gif
Rebecca
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 09:12) *
Men just i såna här sammanhang ett väldigt användbart ord när man faktiskt inte vet om det är fråga om en han eller hon. Vi saknar i svenskan ett könsneutralt pronomen så varför inte använda hen som det för att ta bort fokus från människors könstillhörighet. Varför ska könstillhörighet poängteras när det i många fall inte spelar någon som helst roll om det är en man eller en kvinna. Nya ord tillkommer ständigt så jag undrar varför just hen verkar så känsligt för en del? Ingen förlorar väl sin könstillhörighet för det. whist.gif

bravo.gif
Gossen Ruda
Inte helt rätt om användandet av hen. Jag håller med om att det går att använda när man inte vet könet men det finns aktivister som alltid använder hen, det finns en nyutkommen bok där författarinnan bara använder hen.
Rebecca
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 09:35) *
Inte helt rätt om användandet av hen. Jag håller med om att det går att använda när man inte vet könet men det finns aktivister som alltid använder hen, det finns en nyutkommen bok där författarinnan bara använder hen.

Ja, det vet jag. Jag tror det handlar om att provocera och få folk att tänka till - vad spelar det för roll om karaktärerna i boken är kvinnor eller män? Förmodligen ingen alls. Måste man så prompt veta vilket kön det handlar om? Det går inte ut på nåt tredje kön som egentligen inte finns, jag tror hon vill undersöka vad som händer när man tar bort tankarna kring manligt och kvinnligt. Återigen återkommer vi till könsrollerna - kvinnor förväntas vara på ett visst sätt och män på ett annat. Kan man komma bort från könsrollerna på nåt annat sätt än att ta bort "han" och "hon"?

Hen handlar om könsroller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsroller

Edit: och jo, jag har rätt.
Gossen Ruda
Man kan diskutera detta i evighet för jag tror ingen vill ge sig. För mig har han eller hon inte ett dyft med könsroller att göra, det handlar bara om biologi och fysiologi. Det är störtlöjligt att prata om att hen föder barn exempelvis. Det är enbart ett kvinnligt privilegium. Nu är vi visserligen väldigt OT från mitt ursprungsinlägg men i det här fallet gör det inget. biggrin.gif
Rebecca
Självklart är det löljigt att prata om att hen föder barn för det finns inget biologiskt kön som heter hen. Klart att det är ett kvinnligt privilegium - ingen man kan föda barn. Pratar man om en person som föder barn - ja då pratar man ju uppenbarligen om en kvinna. Återigen, klart att det finns biologiska skillnader och det är inte det som är poängen. Poängen är att hen kan man använda när man inte VET vilket kön personen i fråga har (som mitt tandläkarexempel), eller om en (som författarinnan) vill komma ifrån könsrollstänket.

INTE för att det skulle vara "ett tredje kön". Det finns inget kön som heter hen och det är inte det som hen-förespråkarna (däribland jag, uppenbarligen) försöker åstadkomma. Det är att tänka utanför boxen - komma ifrån könsrollerna.

Bra att det är ok att vi är offtopic för detta kan jag inte släppa. Missuppfattningarna kring hen är alltför stora för att jag ska kunna låta det passera förbi. Blir det störigt så skapar jag gärna en ny tråd angående detta.

Edit: stavfel.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:19) *
Man kan diskutera detta i evighet för jag tror ingen vill ge sig. För mig har han eller hon inte ett dyft med könsroller att göra, det handlar bara om biologi och fysiologi. Det är störtlöjligt att prata om att hen föder barn exempelvis. Det är enbart ett kvinnligt privilegium. Nu är vi visserligen väldigt OT från mitt ursprungsinlägg men i det här fallet gör det inget. biggrin.gif

Fast säger man "hen föder barn" så har man ju missuppfattat vad hen står för.
Rebecca
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 10:29) *
Fast säger man "hen föder barn" så har man ju missuppfattat vad hen står för.

Tack, det är precis detta jag försöker få fram.
Gossen Ruda
CITAT (Rebecca @ 16-10-2012, 10:28) *
Självklart är det löljigt att prata om att hen föder barn för det finns inget biologiskt kön som heter hen. Klart att det är ett kvinnligt privilegium - ingen man kan föda barn. Pratar man om en person som föder barn - ja då pratar man ju uppenbarligen om en kvinna. Återigen, klart att det finns biologiska skillnader och det är inte det som är poängen. Poängen är att hen kan man använda när man inte VET vilket kön personen i fråga har (som mitt tandläkarexempel), eller om en (som författarinnan) vill komma ifrån könsrollstänket.

INTE för att det skulle vara "ett tredje kön". Det finns inget kön som heter hen och det är inte det som hen-förespråkarna (däribland jag, uppenbarligen) försöker åstadkomma. Det är att tänka utanför boxen - komma ifrån könsrollerna.

Bra att det är ok att vi är offtopic för detta kan jag inte släppa. Missuppfattningarna kring hen är alltför stora för att jag ska kunna låta det passera förbi. Blir det störigt så skapar jag gärna en ny tråd angående detta.

Edit: stavfel.

Bara en kort kommentar för som sagt så ger det inte mig något att tjafsa om detta. Återigen, han eller hon har för mig inget med könsroller att göra utan bara biologi. Att därmed kalla båda könen för hen pga något könsrollsmotstånd är obegripligt. Han kan stå vid spisen likväl som hon, jag gör det själv men om någon säger att hen står vid spisen och menar mig kommer jag att bli rätt så arg. Jag är man och vill kallas för han!
Anma
Rebecca sa det så bra.

Hen för mig är ett underbart fantastiskt ord.
Jag är för jämställdhet och jämlikhet.

Lika lön, lika rättigheter, lika skyldigheter.

Men vi är olika, kommer alltid att vara olika. Inte bara fysiskt, psykiskt också. Rent generellt. Klart det finns kvinnliga män och manliga kvinnor.

Ordet hen har inget med det att göra.
Vi kan, precis som bögarna som ju fick utstå skällsord som bögjävel, ta ordet och göra det vårt eget. Bögar kallar sig själva för bögar och bögjävlar med stolthet idag. Strongt gjort tycker jag.

Vi kan, om vi vill, göra likadant med hen. Ta ordet och göra det till allas ord. Inte bara extremfeministernas. Väldigt många gör det redan. Hen var inte heller menat som nåt extremfeministiskt ord. Men för motståndarna är det tydligen det. Just därför. Hatar du ordet hen, använd det! Gör det till ditt.
Börja använd det när du inte vet könet. Känn efter. Visst är det praktiskt och bra!

För hen är här för att stanna. Lika bra att inse det redan nu. Det är ungefär som med ett fult mode. Du kan inte värja dig för det finns överallt. Lika bra att vänja sig.

CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:39) *
Bara en kort kommentar för som sagt så ger det inte mig något att tjafsa om detta. Återigen, han eller hon har för mig inget med könsroller att göra utan bara biologi. Att därmed kalla båda könen för hen pga något könsrollsmotstånd är obegripligt. Han kan stå vid spisen likväl som hon, jag gör det själv men om någon säger att hen står vid spisen och menar mig kommer jag att bli rätt så arg. Jag är man och vill kallas för han!

Jag skulle också bli irriterad om man kallade mig hen om man vet att jag är kvinna.
Förutom om man pratar finska, för i finskan finns inga han och hon. Alla är hän.

Och finnar är väl knappast könlösa för det... giggle.gif

Tillägg: Pappa kan fortfarande inte skilja på han och hon, och han har bott här sen 1976. För honom är alla han, oavsett kön. Jag ska nog lära honom att säga hen istället. biggrin.gif
Rebecca
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:39) *

Men om personen som pratar om dig vid spisen inte VET vad du har för kön (ponera att personen befinner sig i ett rum bredvid och endast vet att det står en människa vid spisen i rummet intill och lagar mat) och då säger "hen står vid spisen, det luktar gott!" - blir du arg då? Ska personen istället anta att du är en han?! Det blir ju en fifty-fifty-situation... Tänk om personen antar fel och säger "hon står vid spisen, det luktar gott!" - då borde du bli lika arg som om personen kallade dig hen..? Du är ju en MAN, inte en KVINNA!

CITAT (Anma @ 16-10-2012, 10:43) *
Jag skulle också bli irriterad om man kallade mig hen om man vet att jag är kvinna.

Precis. Vet man vad det är för kön på personen i fråga behövs inte hen. Jag begriper inte varför inte folk kan ta detta till sig. Det är som att det finns ett motstånd mot att ens förstå vad ordet hen innebär och i vilka sammanhang det bör användas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon