CITAT (Rebecca @ 16-10-2012, 10:28)

Självklart är det löljigt att prata om att hen föder barn för det finns inget biologiskt kön som heter hen. Klart att det är ett kvinnligt privilegium - ingen man kan föda barn. Pratar man om en person som föder barn - ja då pratar man ju uppenbarligen om en kvinna. Återigen, klart att det finns biologiska skillnader och det är inte det som är poängen. Poängen är att hen kan man använda när man inte VET vilket kön personen i fråga har (som mitt tandläkarexempel), eller om en (som författarinnan) vill komma ifrån könsrollstänket.
INTE för att det skulle vara "ett tredje kön". Det finns inget kön som heter hen och det är inte det som hen-förespråkarna (däribland jag, uppenbarligen) försöker åstadkomma. Det är att tänka utanför boxen - komma ifrån könsrollerna.
Bra att det är ok att vi är offtopic för detta kan jag inte släppa. Missuppfattningarna kring hen är alltför stora för att jag ska kunna låta det passera förbi. Blir det störigt så skapar jag gärna en ny tråd angående detta.
Edit: stavfel.
Bara en kort kommentar för som sagt så ger det inte mig något att tjafsa om detta. Återigen, han eller hon har för mig inget med könsroller att göra utan bara biologi. Att därmed kalla båda könen för hen pga något könsrollsmotstånd är obegripligt. Han kan stå vid spisen likväl som hon, jag gör det själv men om någon säger att hen står vid spisen och menar mig kommer jag att bli rätt så arg. Jag är man och vill kallas för han!