CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:39)

Bara en kort kommentar för som sagt så ger det inte mig något att tjafsa om detta. Återigen, han eller hon har för mig inget med könsroller att göra utan bara biologi. Att därmed kalla båda könen för hen pga något könsrollsmotstånd är obegripligt. Han kan stå vid spisen likväl som hon, jag gör det själv men om någon säger att hen står vid spisen och menar mig kommer jag att bli rätt så arg. Jag är man och vill kallas för han!
Men om personen som pratar om dig vid spisen inte VET vad du har för kön (ponera att personen befinner sig i ett rum bredvid och endast vet att det står en människa vid spisen i rummet intill och lagar mat) och då säger "hen står vid spisen, det luktar gott!" - blir du arg då? Ska personen istället anta att du är en han?! Det blir ju en fifty-fifty-situation... Tänk om personen antar fel och säger "hon står vid spisen, det luktar gott!" - då borde du bli lika arg som om personen kallade dig hen..? Du är ju en MAN, inte en KVINNA!
CITAT (Anma @ 16-10-2012, 10:43)

Jag skulle också bli irriterad om man kallade mig hen om man vet att jag är kvinna.
Precis. Vet man vad det är för kön på personen i fråga behövs inte hen. Jag begriper inte varför inte folk kan ta detta till sig. Det är som att det finns ett motstånd mot att ens förstå vad ordet hen innebär och i vilka sammanhang det bör användas.
Redigerat av Rebecca: 16-10-2012, 09:51