Rebecca sa det så bra.
Hen för mig är ett underbart fantastiskt ord.
Jag är för jämställdhet och jämlikhet.
Lika lön, lika rättigheter, lika skyldigheter.
Men vi är olika, kommer alltid att vara olika. Inte bara fysiskt, psykiskt också. Rent generellt. Klart det finns kvinnliga män och manliga kvinnor.
Ordet hen har inget med det att göra.
Vi kan, precis som bögarna som ju fick utstå skällsord som bögjävel, ta ordet och göra det vårt eget. Bögar kallar sig själva för bögar och bögjävlar med stolthet idag. Strongt gjort tycker jag.
Vi kan, om vi vill, göra likadant med hen. Ta ordet och göra det till allas ord. Inte bara extremfeministernas. Väldigt många gör det redan. Hen var inte heller menat som nåt extremfeministiskt ord. Men för motståndarna är det tydligen det. Just därför. Hatar du ordet hen, använd det! Gör det till ditt.
Börja använd det när du inte vet könet. Känn efter. Visst är det praktiskt och bra!
För hen är här för att stanna. Lika bra att inse det redan nu. Det är ungefär som med ett fult mode. Du kan inte värja dig för det finns överallt. Lika bra att vänja sig.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:39)

Bara en kort kommentar för som sagt så ger det inte mig något att tjafsa om detta. Återigen, han eller hon har för mig inget med könsroller att göra utan bara biologi. Att därmed kalla båda könen för hen pga något könsrollsmotstånd är obegripligt. Han kan stå vid spisen likväl som hon, jag gör det själv men om någon säger att hen står vid spisen och menar mig kommer jag att bli rätt så arg. Jag är man och vill kallas för han!
Jag skulle också bli irriterad om man kallade mig hen om man vet att jag är kvinna.
Förutom om man pratar finska, för i finskan finns inga han och hon. Alla är hän.
Och finnar är väl knappast könlösa för det...

Tillägg: Pappa kan fortfarande inte skilja på han och hon, och han har bott här sen 1976. För honom är alla han, oavsett kön. Jag ska nog lära honom att säga hen istället.
Redigerat av Anma: 16-10-2012, 09:45