Jag gödslar allt mer på hösten, efter trädens bladfall. Om man ska kunna naturgödsla en gräsyta och ändå kunna använda den tidigt på sommarsäsongen så är hösten absolut den bästa. Det man lägger ut hinner brytas ned.
Mina gödslingar handlar mycket om att få skjuts i gamla och unga träd och buskar, och ändå kunna ha en användbar och frisk gräsyta på sommaren. Av många gödselmetoder för vedartat jag sett och tagit del av, så har luckring, bevattning, gröngödsling och utlägg av färsk stall-, ko- och fårgödsel givit bästa resultat i träden.
Gröngödslingen har enorm effekt i träden men det är bara när de är i riktigt dålig kondition det behövs, och man har platsmöjlighet som man kan använda det. Att på hösten lägga ut färsk gödsel har närapå lika bra effekt men medd intakt sommargräsyta, och dessutom motverkar det jordtrötthet om man får hålla på i några år.
Många träd jag planterar är känsliga för jordtrötthet - fruktträd. Samtidigt är det otroligt otympligt med jordbyten, och svårt att hitta bra ny jord att fylla med dessutom. Att höstgödsla med färsk gödsel har givit mig möjlighet att t ex plantera äpple där äpple stått, som jag inte haft förut.
Att gödsla det vedartade i normal, lätt eller tungt lerhaltig jord, tycker jag i första hand handlar om att få fräs på mikrolivet och daggmaskarna. Det kan man åstadkomma med luckring, Och med bevattning på försommaren. Och i vissa fall med utlägg av gödsel och kompost eller helt enkelt lövmassor.
I stort tror jag att trädgårdsodlingen med vanliga perennrabatter, någon liten odlingstäppa för ggrönsaker och några vedartade träd och buskar är alltför fixerad vid kemikalier när man tänker gödsling. Provar man att luckra kring perenner och buskar ett år, och att vattna dem på försommaren, så får man ofta bättre effekter!
Med gödsling för träd tänker jag numera allt mer i termer av att locka mikroliv och mask. Det är de som gör grovjobbet: Ssyresätter jorden, möjliggör frigörning av det som träd och busk behöver i marken. Och de ÄLSKAR färsk gödsel och kompostmaterial! Samt lite vatten på sommaren...
--------------------
|