Till att börja med så måste jag också säga att gör inget förrän du boat in dig ett tag. Rätt som det är så kommer känslan över vad du kan göra och borde göra, men gör inget förhastat! Du kommer bara att ångra dig.
Det ser onekligen ut som om päronträdet från början har varit ett spaljéträd men sedan har man inte brytt sig nåt vidare. Det går säkerligen att ordna till så att det blir som det ska.
2:a bilden, tja, utan att veta vad för växter det är frågan om så vill jag inte säga mer, men clematis går alltid bra att plantera mot en vägg, o så ser det ut att vara längst till vänster. Anledningen till den rabatten tror jag är för att man skulle slippa se in under uterummet. Gräv upp nästa år när du ser vilka växter det är frågan om och lägg natursten som en mur istället, ser lite bättre ut.
Bild 3, den röda busken är en berberis, helt klart värd att bevara. Den kan du kapa ner till till ca 1 dm ovan mark och sedan flytta till bättre o lämpligare plats.
Bild 4, jag har aldrig gillat tuijor men dessa små med sin rundande form kan väl vara fint, här o där, för att mjuka upp allt det kantiga? Kanske inte precis vid huset men annorstädes i trädgården?
Bild 5 plus 6 ser inte ut att vara ett svårt projekt. Din roddis är en liten en, vill du flytta den så kan man i värsta fall kapa den också och sedan gräva upp till ett bättre ställe. De brukar enkelt klara sig, och som den står nu ser den inte särskilt välmående ut. Så du gör säkert den en tjänst. Tuijorna, eller om det är cypresser, ser inte särskilt bra, tycker jag också att du kan stamma upp, det ger enhetlighet och ser snyggare ut. Om du inte tar bort dom förstås.
Bild 7 ser ut att vara nån en, kinesisk troligen. Behöver inte vara det första projektet du tar tag i då det "mjukar" upp er carport.
Bild 8. OJ! Jo, inte snyggt alls, och kanske du ska ta bort dom iaf....
Bild 9. Ja den har jag redan svarat på.
Bild 10. Vacker bild!
Bild 11 och 12 visar verkligen en ståtlig gran! Den skulle jag inte ta ner i första taget! Och jag är ingen granälskare...
|