Hej och välkommen! Jag trodde först att det var min odlingslott du fotat... :-) Förutom att du verkar ha färre nässlor än jag hade så har du samma sorts växtlighet.
Skräppan är den med stora blad och höga blomstjälkar, där fröerna blir bruna. Den har en morotsliknande rot och den och nässlorna har varit svårast för mig, troligtvis för att det ligger fröer i jorden och gror.
Jag använder inte traditionella bekämpningsmedel själv, men en granne försökte med RoundUp på sitt skräppfält och det funkade inte ens i de dubbla doser han använde. Dessutom är det ofta fröerna som orsakar nästa års ogräsodling, och då är man inne i träsket att kemibehandla grönsaksodlingarna under flera år.
Så här gjorde jag:
Första året kom jag till lotten när ogräsen hade gått i frö ungefär som du har här. Inte bästa läget... Fröerna bidrar till nya plantor nästa år. Jag slog av alla blomställningar med lie och lade dem i det som blev längst ned i komposten. Den täckte jag med pressenning, det grodde faktiskt inte.
Sedan grävde jag upp alla "morötterna" och alla andra rötter där jag ville odla. Grannen ville ha några kilo, i hennes land äter man sådana. Men jag grävde inte överallt, för jag lade geotextilduk (och pressenningsdukar där jag inte hade duk) som gångar mellan odlingsbäddar där jag var mer noggrann med att få upp rötter. Att begränsa odlingsbäddarna var bra, då kunde jag koncentrera mig på dem och göra dem höga och välmående också.
Att inte ha öppna bäddar överallt och att täcka där man inte vill ogräsrensa är receptet för att undvika att hamna i supergrävande varje år och att slippa hamna i bekämpningsmedelscirklar där man ska odla ätbart.
Första odlingssäsongen frösådde jag inget, satte plantor och bärbuskar och sådde mycket potatis, jordärtskocka, lök. De kunde konkurrera bra med de frö från skräppa mm som grodde. Moroten försvann. Man ska odla starka växter första året.
Efter odlingssäsongen var jag noga med att gräva upp bäddarna innan ogräsplantor gick i frö. Ganska bra blev det med mycket rens som blev bra kompost. Mängder av potatis och annat skördade jag. Efter skörd och lätt uppgrävning hällde jag i mängder av färsk stallgödsel i bäddarna med tanke att det skulle ge också de oönskade fröerna en match.
Nästa år försökte jag mig på lite känsligare grönsaker; spenater, mangold, morötter, kål mm. Funkade faktiskt! Men samma år började grannen odla jättebalsaminer. Nästa år hade jag betydande skörd av dessa... de är vackra och roliga, blev hos mig 2 meter höga med fröer som smällde iväg. Lätta att ta upp. litet rotsystem, men tar enorma resurser av jorden... Blir dock bra kompost.
Att täcka ställen man inte odlar, att gräva begränsade bäddar som man håller koll på och utvidgar så småningom, att odla starka växter i början är receptet tycker jag. Och att uppskatta att man får stor kompost gjord på eget ogräsrens...
--------------------
|