CITAT (Kutas @ 15-10-2012, 09:25)

När jag läser detta börjar tänka på en historia farsan berättade från tiden före 2:a världskriget från en liten stad i Ukraina. Ena grannen (1) stördes mycket av att andra grannens (2) hund skällde hela tiden. Till slut tröttnade grannen (1) och säger:
(1) Nu blir det slut med skällnadet !
(2) Hur så ?
(1) Jag klippte av svansen på din f----de hunddj----l !
(2) Men hur hjälper det mot skällandet ?
(1) För jag klippte den av rakt bakom öronen !!!!
*fnissar*
Tack för utförligt svar, Cilla! Jag hann inte skriva det i mitt inlägg (sonen vaknade och krävde uppmärksamhet), men jag hoppades att du skulle ta dig tid att svara. Det var när jag hittade in på dina sidor som jag insåg att det jag gjorde förra året inte var helt lyckat.
Att kapa ner hela trädet och börja om med det är inte aktuellt, Bassam. Jag kommer därför att följa råden från Cilla och ska börja med att gödsla och anlägga sträckning tidigt nästa vår. Sedan tar jag bort den stora "delstammen" som växer krokigt, plus de grenar som nu är avkapade, i juli-augusti. Om jag gör en sådan beskärning nästa år bör jag vänta med ytterligare kapningar till året därpå, eller hur? Så att trädet inte blir alltför "chockat" och börjar göra massor av vattenskott.
Sedan en annan fråga. Jag var förra året dum och tog bort massor av sporrar och ringsporrar och säkert även många fruktskott och fruktspjut. Kan dessa växa ut igen? Eller behöver jag låta nya grenar växa ut så att det kan bli nya "fruktanlag" på dem?
Och tack för de härliga inspirationsbilderna, Cilla! Jag som har tänkt att det var en dum placering av trädet vid husgaveln ska tänka om och göra det till en underbar husdekoration istället!