Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! Vad händer med min orkidé?
          kerstinh
          Inlägg 21-10-2012, 18:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Idag har en av mina orkidéer plötsligt en massa vitt i krukan. Är det mögel för att den är för blöt eller vad är det? Någon som vet? Det finns på flera ställen, men såvitt jag kan se inte mer där det finns rötter utan lite varsomhelst i barken. Kan jag göra något åt det för att rädda orkidén?

Såhär ser det ut (sorry, det är inte lätt att ta bra bilder):

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57181

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57180

Och en av luftrötterna som sticker rakt upp har som ett vitt lager runt sig:

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57182

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstinh
          Inlägg 21-10-2012, 20:34
          Länk hit: #2

Medlem

Tack för era svar! Nedbrytningssvamp skulle ju förklara att den verkar sitta mest i barken än på rötterna. Jag får väl hoppas att det är det och att det inte är något farligt. Fast det ser lite läbbigt ut. Jag ska hålla lite koll på det tror jag.

Det där med att vattna när rötterna börjar bli vita har jag hört innan. Jag brukar ta alla krukor en gång i veckan, låta dem stå i vatten ett bra tag och sedan rinna av riktigt ordentligt. Det verkar funka riktigt bra men jag har två orkidéer (bl a den som har svampen nu) som jag har planterat om i fina orkidéekrukor i glas i våras. Där finns ju hål i botten så att vattnet kan rinna av bra, men det som är kvar i barken torkar inte alls ut lika snabbt som det gör i plastkrukorna. Så i just dessa glaskrukor är det relativt blöt (fast såklart inte stående) jämt. Plantorna verkar inte ogilla det, men jag borde kanske vattna dessa lite mer sällan ändå så att jag slipper svamp i barken? Längst ner i krukorna har jag några stenar och där börjar det växa alger. ;-)

Citera
          pejori
          Inlägg 22-10-2012, 13:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (kerstinh @ 21-10-2012, 21:34) *
          Tack för era svar! Nedbrytningssvamp skulle ju förklara att den verkar sitta mest i barken än på rötterna. Jag får väl hoppas att det är det och att det inte är något farligt. Fast det ser lite läbbigt ut. Jag ska hålla lite koll på det tror jag.

Det där med att vattna när rötterna börjar bli vita har jag hört innan. Jag brukar ta alla krukor en gång i veckan, låta dem stå i vatten ett bra tag och sedan rinna av riktigt ordentligt. Det verkar funka riktigt bra men jag har två orkidéer (bl a den som har svampen nu) som jag har planterat om i fina orkidéekrukor i glas i våras. Där finns ju hål i botten så att vattnet kan rinna av bra, men det som är kvar i barken torkar inte alls ut lika snabbt som det gör i plastkrukorna. Så i just dessa glaskrukor är det relativt blöt (fast såklart inte stående) jämt. Plantorna verkar inte ogilla det, men jag borde kanske vattna dessa lite mer sällan ändå så att jag slipper svamp i barken? Längst ner i krukorna har jag några stenar och där börjar det växa alger. ;-)

Har du dom i glaskrukor, avdunstar inte vattnet lika bra...
          vattna dom i glaskrukor mer sällan, än dom i plast.
          Alger tyder på för mycket vatten, så plantera om den och kolla/klipp bort bruna rötter.

Använd lite grövre bark, än orkideekomposten (plocka ut dom stora bitarna ur påsen) det ger bättre avdunstning i glaskrukor.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kerstinh
          Inlägg 22-10-2012, 18:29
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (pejori @ 22-10-2012, 14:43) *
          Har du dom i glaskrukor, avdunstar inte vattnet lika bra...
          vattna dom i glaskrukor mer sällan, än dom i plast.
          Alger tyder på för mycket vatten, så plantera om den och kolla/klipp bort bruna rötter.

Använd lite grövre bark, än orkideekomposten (plocka ut dom stora bitarna ur påsen) det ger bättre avdunstning i glaskrukor.

Jag har nog också börjat inse att jag måste vattna dem i glaskrukor lite mer sällan. Låter de torka ut bra nu så får vi se hur det blir med svamp och mossa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon